Sinnastrikkeren tar bloggpause

  • 14.03.2016 kl. 01:36

Ja, n er jeg bare sinnastrikkeren. Og det er nok ganske s effektivt p strikkefronten, men det blir ikke srlig til blogginnlegg av det. Jeg mener nr man har snn sutremodus alts. Tror egentlig at sinnatrikkeren gjr seg bedre i TV-program for spesielt intresserte. 

Derfor vil det bli en bloggpause til jeg har funnet ut av ting. Er det en snn fykomfei i kroppen som n, kan man lett komme til skrive ting en angrer p. 

Jeg kunne jo ha blitt den nye sinnabloggeren, men er jo egentlig litt for gammel til det. Dessuten kunne bloggen komme til ta snn av at jeg mtte stille opp i "Skal vi danse" og "Lindmo" og  jeg kunne risikere  bli et forbilde. Det hadde jo vrt tragisk. 

So long, er tilbake fr dere vet ordet av det, men da er jeg sterk og uthvilt igjen. 



Klemz.

Nr garn kan hoppe.

  • 09.03.2016 kl. 17:41

Jeg opplevde det her om dagen. Det var p mandag og som sedvanlig hadde jeg glemt ta med meg matpakke p jobben. Da er det ikke annet gjre enn finne nrmeste butikk for ivareta ernringsbehovet. Denne gangen var det en Jokerbutikk.

Da jeg kom i kassa, merka jeg at det bare hadde hoppa flere nster garn sammen med yogurten og tab Xtra`en i handlekurven. Jeg ble rent skremt, for jeg trodde jo ikke at garn kunne hoppe, og begynte lure p om det var meg det var noe galt med.

Jeg hekler jo til det prosjektet til kirkens bymisjon i Trondhjem. Det kan du lese om her. Ja, jeg tenkte jo at det var en grei mte f brukt opp alt det restegarnet jeg hadde liggnede hjemme. Og s er man jo samtidig med p sttte en god sak. Det er bare det, at alt det restegarent jeg hadde og som kan brukes til det formlet, det er slutt for lenge siden. Dermed skulle jo hele det hekleprosjektet vre over for min del.

Men p mandag ble det mere garn. Ja, p grunn av det garnet som alts hadde hoppa opp i handlekurven min p Joker. Jeg mtte jo bare betale ta det med hjem, for man kan jo ikke dumme seg helt ut i kassa heller. Nei, det skulle tatt seg ut  si; "Unnskyld meg, men jeg m g legge p plass det superwashgarnet. Det har ikke jeg lagt oppi alts, det hoppa dit av seg selv". Nei, snt passer seg egentlig ikke si p Joker en mandags formiddag, iallefall ikke om man er kledd i uniform og prver se snn rimelig seris ut. S det ble med hjem.

Og jeg fortalte de ikke til noen, jeg bare hekla og hekla og gjorde det klart bde overfor meg selv og alle andre at det Superwashgarnet i rosa, grtt og hvitt, det var bare restegarn. Ja, det skulle tatt seg ut om jeg fortalte at det var en nyinvestering fordi det hadde hoppet oppi handlekurven av seg selv.

 



Men i dag morges, ja, da leste jeg noe interessant p Facebook. Det var i kommentarfeltet, men dog, jeg fikk det med meg. Ja, der stod at ei dame hadde vrt i en garnbutikk for kjpe to nster, og s hadde det hoppet flere nster oppi handlekurven hennes. De hadde til og med ropt om f bli med hjem.

Jeg ble s glad da jeg leste dette. Jeg som hadde trodd at jeg var totalt alene om slike opplevelser. Og ikke nok med det, men det var flere p Facebook som dristet seg til fortelle om erfaringer av samme slaget, at garn har tatt seg til hoppe opp i handlekurven. Jeg er s lettet over dette. For jo flere vi er som tr st frem med slike opplevelser, jo lettere er det jo godta og leve med fenomenet.

Kanskje det var det som skjedde i forrige uke ogs, da det fabelgarnet ble med hjem fra et senter p  Sortland? Jeg oppdaget det jo ikke fr jeg var kommet hjem, med dog, jeg var jo tross alt hodels den dagen, s det kan da hende at det var snakk om hoppende garn her ogs. Det skal man ikke se helt bort fra.



Ja, dette garnet var s ptrengende at jeg ikke ante hva jeg skulle gjre med det. Jeg jobber jo som tidligere nevn med saken, men enn er det rimelig pent hva det hele ender opp som.

 



S i dag, p vei hjem fra et mte, stakk jeg innom Huldrehjrnet. Der p Huldrehjrnet kan alt skje, s jeg er ganske s forberedt p det. Det ligger jo i navnet, at det ikke er helt trygt g inn der bestandig. Men jeg bare mtte. Ja, det var helt prekrt. Men hvorfor jeg absolutt mtte, ja, det er jeg ganske usikker p enn. Men m man, s m man. Og det garnet de har der, det tror jeg setter helt ny rekord i hopping. Ja, ikke hadde jeg handlekurv, for jeg ville egentlig gardere meg mot snn garnhopping akkurat i dag, fordi jeg tross alt har nok av det slaget hjemme. Men vet dere hva som skjedde? Ja, det er nesten ikke til tro.... Ho Aurora hoppa rett p disken, ja, det var et MEGAHOPP, og landa pent ved siden av den betalingsterminalen.

 



Jeg har ikke sett p maken fr. Og jeg har opplevd litt av hvert p garnfronten, m sies.

Men det er egentlig stort lite jeg kan gjre med den saken, annet enn ta ho med hjem og hekle mer til Trondhjem. For skulle du ha sett, den hoppende Aurora er akkurat snt garn som man godt kan strikke ruter til Kirkens bymisjon av. Helt utrolig.

 

Jeg begynner vel egentlig tro, at garn som hopper, ogs er av det lumske og manipulerende slaget, som binder opp hndarbeidsfolk til pinner og kroker, slik at de ikke kan f foretatt seg stort annet enn ta seg av garnet.

 

#Garn #Garndilla #hndarbeid #mangerutersma #Kirkensbymisjon #hekling #strikk

Hva gjr ei strikkedame med 5 feilhekla ruter p salongbordet?

  • 08.03.2016 kl. 20:32

Her ligger de, de feilhekla rutene i tynn fabel longprint. Hva i all verden skal jeg gjre med dem?

 



 

Ja, hva skal ei strikkedame gjre med 5 feilhekla sjatterte ruter i forskjellige blnyanser? Jeg kan jo SE p dem. Ogdet gjr jeg ogs, jeg ser, lenge og vel, mens jeg hekler noen flere ruter i rett strrelse til kirkens bymisjon i Trondhejm,  til prosjekt #mangerutersma.

 



Og mens jeg hekler snne rette ruter, tenker jeg p de 5 rutene i fabel. De kan jeg jo ikke gjre noe med. Men ste er de jo, de rutene, -synd rekke dem opp. Men bltt da, ... nei, ikke spesielt mye hos oss av interir som gr i bltt, s om jeg lager putetrekk, teppe eller noe snt, blir det likevel ikke noe som kan brukes her...

S jeg hekler noen flere ruter, -i den rette strrelsen, i farger som skal til trnderlag og kirkens bymisjon. #mangerutersma.



Men som vi vet, s gjr strikkedamer merkelige saker i ny og ne. Ja, som i kveld foreksempel, da hekler den damen her 5 feile ruter til. For jeg synes de er s ste. Og plutselig ligger der 10 feilhekla ruter i tynn fabel longpringt p salongbordet mitt.

 



Hva i alle verden skal jeg gjre med 10 feilhekla ruter da? Nei, det vet ikke jeg. Men jeg kan jo SE p dem, ste er de jo. Og det gjr jeg. Mens jeg hekler noen flere ruter som skal til Trondhjem. #Mangerutersma

 


 

Jeg fr litt godt for de der ste sm rutene i fabel longprint og tenker at sammen, ja, sammen kan man jo helkle dem.... For er de yndige hver for seg, blir de nok enda bedre sammen. Og plutselig har strikkedama ordna ei merkelig remse av fabelruter, som hun legger p salongbordet for  SE p.

 



Men der blir den remsa ikke liggende lenge, for om noen trodde at jeg bare skulle SE p mens jeg hekla noen flere ruter til Trondhjem, s stemmer ikke det helt. Snart var strikkepinnen funnet frem, - og med pinne nummer tre kom denne strikkedama i sitt rette element. Ikke lenge etter ligger det et uferdig klesplagg p salongbordet mitt.

 



Men om det blir kjole, skjrt, tunika eller genser, ja, det m jeg SE litt p.

#Mangerutersma #hekling #strikking #hndarbeid #hndarbeidshverdag #hjemmelaget

JEG FIKK VIRKELIG LEST TEKTSTEN!!

  • 06.03.2016 kl. 22:40

I dag fikk jeg virkelig lest teksten. Ja, det noe s ettertrykkelig ogs. Det hendte i ettermiddag da jeg satt beundret mine lapper, de der som jeg trodde at Kirkens bymisjon i Trondhjem skulle f.



Jeg tenkte; "Neimen, var ikke disse ste og fine da." Jeg m hele seks runder rundt for f strrelse 10 X 10 cm, og det er fordi fabel er et rimeligtynt garn og med krok nummer 3, tar det faktisk 6 runder for oppn den strrelsen. Men s kom jeg til lure p hvor mange  snne lapper som trengs for f til et helt teppe. For finne ut av snt, m man jo ty til teksten, ja den som man finner her. #Mangerutersma.

Det var ikke bare bare  finne ut av antallet, nr man bare snn skumleste. Derfor sa jeg til meg selv; "Nei, n fr du lese teksten nye for meg snn at jeg virkelig forstr hva jeg har begitt deg ut p." Og nr jeg snakker s tydelig og direkte til meg selv, protesterer jeg ikke kraftig. Jeg hrer helst etter, som i kveld, foreksempel, nr jeg leste teksten.

Etterp var jeg snurt. Ja, jeg var egentlig ganske s irritert. Hvorfor i all verden har jeg ikke ftt vite alt dette fr??? Det var jo snakk om garnstrrese og garnkvaliteter. Utdraget jeg ble spesielt sint p meg selv for, at jeg ikke hadde hrt fr, var dette: "Oppskriften p bestemorruter tar utgangspunkt i ullgarn, gjerne i kvalitet superwash (eks Dales Falk eller Sandnes Smart som kan vaskes p 40 grader ullvask) og heklenl nr 5." Og det begynte demre for meg at de som setter sammen disse rutene, skal sette dem sammen helt fritt fra mange, mange lapper som blir sendt inn, og de m vre snn omentrent like store og ha samme tykkelse.

Det er ikke alltid at hodet fungerer helt godt, selv om det er p plass. Den tankevirksomheten jeg hadde da jeg startet opp med de rutene i fabel, var ikke s mye skryte av...selv om jeg gjorde akkurat det i gr.... Nr jeg inns det, mtte jeg bare reise meg opp, ja, med litt snne heftige og raske bevegelser, bare for understreke for meg selv at snt kan jeg ikke finne meg i. Neste gang jeg begynner med et prosjekt, skal jeg vite eksakt hva jeg har forholde meg til, snn at jeg ikke kaster bort bde tid og garn p tull. Ja, akkurat det understreket jeg overfor meg selv ogs, tydelig og klart, og uten legge noe i mellom. S satte jeg meg ned igjen, litt heftig og raskt der ogs, la bort heklekrok nummer 3 og det tynne garnet, -og tok telinga.

 



Tellinga tar jeg best med et hndarbeid. I dag ble det denne genseren jeg akkurat er starta p. 1-2-3-4-5-6 av ene farga... s 1-2-3-4-5-6 av andre, - om og om igjen. Ja, det tok noen runder fr jeg hadde roa meg s pass at jeg klarte tenke ansvarlige tanker igjen.

Da fant jeg skla med lrdagsgodtet som var blitt igjen etter ungene, og forsynte meg grovt. 


 

Og s, ja DA var jeg klar for g videre i livet.

Jeg gikk inn i garderoben og fant fram restegarn i passe tykkelse, som jeg kunne hekle med krok nr. 5. Det var ikke spesielt vanskelig finne garn. Hadde bde smart og falk og..... labbetus. Alle var MACHINEWASHABLE, og det var egentlig bare starte opp.



 

 

Men frst leste jeg tekseten for meg selv, en gang til. Bde det med liten skrift, det i kursiv og det med uthevet skrift. Og s satte jeg i gang med mange ruter sm. #Mangerutersma

 



Det ble rent hyggelig hekle, for det gikk fort. Og de der bl i fabel, de glemte jeg helt, i min iver etter hekle ruter i riktig garn, med rett heklekrok. 

Men nr jeg en gang kommer til huske p de der fabelrutene igjen, skal jeg nok finne noe bruke de til.  I mellomtiden fr jeg bare forholde meg til teksten, den jeg s ettertrykkelig fikk lest, i kveld en gang.

 

#Tekst #hekleprosjekt #hekling #strikk #mangerutersma #kirkensbymisjon.

 

Kjrer dobbelt.

  • 05.03.2016 kl. 22:22

I dag ble det dobbelt opp. Satt strikka p den saken i hverdagsalpakka. Jeg har funnet et mnster p nett som jeg syntes s rft og tft ut. Og der er jeg n. Litt rft og tft vil jeg ha, og jeg hper den blir det.

 

Men s kom jeg til tenke p noe. Ja, jeg tenker en del innimellom ogs, -iallefall nr hodet er p plass.

Hva skal jeg egentlig med en strikkasak til? Jeg har s mange at det tyter ut av garderobehyllene, -jeg har virkelig ikke behov for mer. Dette er 4. saken til meg selv, bare etter jul. Strikkebehovet mitt er betydelig strre enn garderobekapasiteten min.

Og s tenkte jeg mer. Ja, jeg tror virkelig at det topplokket er der det skal vre i dag, for det var da voldsomt for en tankevirksomhet p pgr.. Jeg tenkte p et tips som min trnderske svigerinne gav meg her om dagen. Et tips om et prosjekt som ble arrangert av Kirkens bymisjon. En hekledugnad som arrangeres for dem som tigger p gata. 

Det fikk meg til hente frem heklekroken, -for hekle ruter det kan jeg. Og hva er mer givende enn hekle ruter, -og slippe alt det styret med sy dem sammen. Samtidig fr noen bruk for det jeg lager. Ja, det er jo vinn-vinn-situasjon. Men man kan jo ikke hekle ruter uten garn, -og garn, hvem kan det tenkes som har det mon tro? De der hodelse kjpene er ikka alltid like hodelse, tro det eller ei.

 



S n kjrer jeg dobbelt, strikking til meg selv, ren egotripp, og hekling til kirkens bymisjon, halveis egotripp.

 

Men det er ikke bare p hndarbeidsfronten jeg har kjrt dobbelt i dag. Nei, se p disse to. De nrmest trygler om bli vasket og klippet.

 



Og det skjnner jeg godt, for det er p hy tid. Ja, for de bedende blikkene har INGENTING gjre med at jeg str rett ved siden av kjleskapet. , nei, det er nok det badekaret de lengter etter. S n blir det dobbelt opp, med klipping og bading, -av Mira og Lavendel.

Og etterp.......

 

Leeeeeenge etterp, -s er de IKKE snurt og sur. Nei, IKKE I DET HELE TATT. De trster ikke hverandre og konspirerer ikke om hvordan de skal finne seg et nytt hjem. , NEIDA.

 



Nei, de ligger bare der og gleder seg til f begynt f brukt de mariusgenserne igjen. For det vet de, nr matmor har fjrna pelsen snn at de nesten er nakne, s m genserne p. De fryktelige klrne som blir  tredd de nedover kroppen hver gang de skal p tur. Ja, de er bare s hoppende glad for den tanken.

 



For si det snn, det tyter litt i garderoben deres ogs, -av strikkasaker. Da er det godt at Kirkens bymisjon finnes. Snn at man sende bort noe av alt en lager.

 

#Kirkensbymisjon. #Mangerutersma #garn #strikking #Dobbeltopp

Men snn kan du ikke holde p om natta, fru Gaasland.

  • 03.03.2016 kl. 13:56

Jeg har hatt en helt uvanlig natt. Ja, dere vil ikke tro hva jeg har holdt p med. Det kommer kanskje som en bombe p noen av dere. NeI, nei, nei, jeg strikka ikke snn der omgang p omgang som jeg ofte pleier gjre.

S det stemmer at denne lua ikke ble ferdig. Ja, den i babyalpaca silk som jeg skal gi bort til noen som trenger den. Selv om den kan se noks ferdig ut, s ble den ikke det.

 



Joda, jeg tok noen omganger etter at jeg kom hjem fra seinvakta i gr. Det ble noen omganger, men egentlig bare noen f. Jeg vet ikke helt, kanskje jeg begynner friskne litt til, av den omgangssyken, at jeg skal f lov kjenne p hvordan det er ha en normalhverdag, uten den trangen til strikke omgang p omgang, igjen og igjen? 

S ferdig, nei, det ble ikke denne lua, ikke denne natta iallefall.



Planen var jo  egentlig feste, Ja, om jeg s skulle ta natta til hjelp, s hadde jeg en riktig s utsvevende festeplan. Men da jeg kom hjem og s at Royen min hadde tatt hele strikketyet mitt med alle de trene som trengte bli festa, og putta det opp i en snn merkelig pose, s gav jeg opp hele planen. Ja, han hadde rydda, og tenkte ikke p at er du frst kommet deg innenfor i det private, s skal det noe til for komme seg ut igjen. S der ligger den godt, den genseren, -opp i Alerisposen sin.



Men jeg gjorde noe helt annet, det er nesten ikke som jeg tror det selv.

 

Ja, for det var jo ikke enn blitt natt da jeg kobla meg opp p Ravelry. Jeg hadde blitt tipsa om det for en god stund siden, at kontoen min der s noks stusslig ut. Og da var jeg ikke klar over at en konto p Ravelry ikke skulle se stusslig ut. Jeg trodde at nettsiden bare var en snn oppskriftside, der man mtte vr tilknyttet for  f lasta opp forskjellige mnster og snt. Men n vet jeg bedre, og en stusslig side, kan jeg jo ikke ha, nei, er man p sosiale medier, s m man da vre litt sosial ogs. Ja, selv om det kan la litt tid og bli sene kveldstimer. S jeg starta opplastinga av prosjekt , snne produkter som jeg har laget....

 



N er det kanskje noen av dere som tenker at n har ho fru Gaasland gtt fra omgang til omgang til bli snn der,  -finne prosjekt p prosjekt p prosjekt, p Ravelry. Og det kan vre fristende, for jeg kjenner p suget, og jeg fikk i lpet av kort tid mange flinke hndarbeidsvenner der, -med prosjekt etter prosjekt etter prosjekt. Men i natt holdt jeg ikke p med det heller. Nei, for jeg avslutta den saken snn i rimelig god tid, av en eller annen grunn.

Og s gikk jeg og LA MEG. Det hadde dere ikke trodd, nei, AT JEG SOV!!?? Ja, jeg sovna som en stein, ganske s tidlig, Men snn kan jeg jo ikke holde p om natta. Det er jo reint ut kjedelig. Ikke har jeg drmt en skit heller, og det synes jeg er utrolig skuffende. Jeg kan iallefall ikke huske ha drmt, og det er igrunnen enda vrre. Tenk  kanskje ha hatt en uhorvelig spennede drm, for s g glipp av hele greia i erindringen. Nei, snn kan jeg ikke holde p. Blir ikke mye gjort eller opplevd av snt.

S vi fr se til kvelden igjen, og jeg ikke kan finne p noe mer givende, enn all den sovinga.

#Strikking #Ravelry #Hndarbeid

 

Nei, i natt har jeg ikke vrt p pskevandring.

  • 01.03.2016 kl. 19:55

I natt har jeg IKKE vrt p pskevandring. Nei, snne skiturer som i gr natt var jeg godt forsknet mot denne natten. For i natt var jeg godt plassert i sofaen, sammen med den sjgrnne genseren jeg strikker p.  Jeg fikk nemlig en snn trang til se mnsteret vokse, se hvordan fargene ble sammen, om det funket.

Ja, nr man sitter snn p natten og tenker bare en runde til, blir det fort til at man tenker akkurat den tanken ganske mange ganger. Og det er litt spennende med snt restegarnstrikk, for man vet liksom aldri helt hvor det ender og hvordan restegarnfargene blir sammen.

Jeg skulle jo  egentlig strikke det mnsteret her.

 



Men i natt klarte jeg ikke finne den oppskrifta. Nei, jeg visste at jeg hadde lagra det p ei billedfil. Men den filen var uhorvelig vanskelig spore opp i natt. Etter flere leteaksjoner, kom jeg p at den var jo inne p datra sin PC, den som jeg lnte i ferien. Og bde datra og den datamaskinen befant seg p Sortland p en hybel, forhpentligvis i hvilemodus begge to. Det var i grunnen litt synd det, siden jeg akkurat denne natten hadde en snn trang til se et mnster p den genseren. 

N er det sikkert noen av dere som tenker at jeg prvde meg p en oppvekking av Sortlandsdatra, denne natten, for f henne til sende over den filen. Ja, det hadde vel vrt likt meg.

Men der gr grensen, nei, s gal er jeg alts ikke. Det fr da vre mte p. Det er jo mye lurere bare g inn i sengen  sove fram til neste dag, nr datra er vken nok til f sendt over den oppskrifta.

Men der gr grensa, nei, det fr da vre mte p snusfornuft. Man kan jo ikke legge seg nr man er innstilt p se et mnster vokse.  

S i natt var det bare finne noe nytt ha p toppen av den genseren. Det forstr jo alle. Man legger seg ikke vente p f en oppskrift, nr man har ftt en snn der trang til se et mnster vokse midt p natten. Da var det jo godt at jeg akkurat har ftt tak i denne boka her.


 

Og at jeg fant et mnster som framstod ganske s passende til de fargene jeg hadde. 

 


S jeg strikket og strikket, runde p runde.. Og med runder p 416 masker, gr det jo ikke akkurat fort. Nei, det gr s forbasket tregt. Men klokka fire, hadde jeg ftt nok. Ja, da var den der runde-p-runde-trangen blitt betydelig dempet, og jeg fant senga. Nei, jeg tuller ikkke. Jeg fant senga og tenkte; "s snart ungene er dratt p skolen i morgen tar jeg meg en snn hneblund. Ja, det gr helt utmerket det, f tatt igjen litt av den svnen man spanderte p en sjgrnn genser med innslag av islandsstrikk...". Ja, det tenkte jeg idet jeg skled inn i drmmeland. Og gjett hvilken drm.... ja, det var IKKE pskevandring p ski, for si det snn. 

Det var bare det at neste morgen, ja, den morgenen som kom i dag, viste det seg at den yngste datra ikke var frisk nok til dra p skolen. Den tanken tenkte jeg ikke i natt da jeg satt vken og strikka, nei.  

Men jeg bestemte meg for verken tenke p hneblunder eller strikkegensrer i dag, men bare vre mamma s godt jeg kunne. 

Og det kan by p utfordringe nr man har hatt snn omgang-p omgang-trang p natta. Ja, da tenker jeg strikkeomganger og ikke andre omganger man fort kan tenke p om man har livlig natte-fantasi. 

Da er det godt at man har ftt et tips fra den datra som er betydelig eldre. Det tipset heter FRES.


 

Og jeg har vrt skeptisk til snt noe. Hvorfor ta en snn koffeintablett for vkne til, nr man bare kan helle inn p med en kopp kaffe eller to? Ja, den diskusjonen har jeg hatt med datra ogs, ho eldste, som er blitt en FRES-forbruker. Da var det kanskje litt dumt at ho fikk meg til smake et svakt og trett yeblikk i ferien vr. Ja, den ferieturen vi var samen p  i forrige uke..

 


 

Det var saker det. Og jeg m innrmme,  at dette vidundervknemiddelet er ikke s hard for en sart mage som min, som en kopp kaffe kan vre. 

S heldig for meg i dag, investerte jeg i snne FRES i gr. Og overraskende nok, var det til helsekost jeg mtte dra for gjre en snn investering. Og p helsekost der selger de jo helsestoff, vil jeg tro, s skepsisen min, den er ikke S ptrengende lenger. Den virker ogs, til vkne p, iallefall en stund.

 

Nei, i dag har jeg ikke gjort noe hndarbed. Jeg har bare vrt mamma, s godt jeg kunne.  Og etterhvert ble jeg ogs en ganske god husarbeidsdame ogs. NEI, JEG TULLER IKKE. Jeg har vasket hus og klr og pyntet og plantet og bakt brd og .... Nei, det er alts ikke tull. Jeg har til og med et bildebevis.

 


 

Ikke en aldri s liten strikkemaske har jeg tatt i dag.... 

Men jeg har kikket. Nei, ikke klikket, men KIKKET. Jeg har sett p det laget i natt, flere ganger. Og jeg har en liten flelse av at det ikke holder ml. Ja, for det er ikke alltid det blir som man tenker og kanskje tror... S det kan fort skje at det blir til at jeg m tr til med opprekking, og kanskje ringe datra for f den oppskrifta tilsendt.

 


 

Men det skal jeg ikke bestemme n. Nei, det er jo knapt blitt kveld og enn er det lenge til natt. 

 

#strikk #nattevk #omgang #hndarbeid

 

 

 

 

 

 

En noks forvirrende dag.

  • 29.02.2016 kl. 20:32

I dag er en snn dag med masse forvirring. Ja, jeg var helt uttafr allerede i morges. Det er n ikke annet vente, nr man har vrt p skitur hele natta. Ja, det var ikke bare en skitur, det var PSKEVANDRING med salmesang. Og selv om jeg hater skiturer, s var ikke det med ski det mest slitsomme. Det var heller organisere og motivere hele skolen til min snn Brage, til vre med p denne skituren. Nei, ikke hele skolen nei, lrerne fikk fri selvflgelig. Det var bare ungene som mtte bli med p den skituren, og bidra med underholdning og hndarbeidsprodukter som skulle selges, -til alle sykehjemspasientene, jeg ogs fikk med p den skituren. Ja, uansett alder og diagnoser, fikk jeg ALLE p sykehjemmet her i B ogs med p den turen, bortsett fra personalet da, de fikk selvflgelig fri. Det var bare pasientene som mtte opp og ut p ski -helt til Skrvgen, p PSKEVANDRING. I Skrvgen var det alts PSKEMESSE, i god tradisjonell,... ehhh... katolsk stil, med salg av hndarbeidsprodukter, til inntekt for flyktningene. Og nr jeg tenker meg om, var det vel heller ikke selve den turen og organiseringa av den jeg slet mest med i natt. Nei, det var bli ferdig med alt det hndarbeidet som skulle selges p den pskemessa, som var verst. Jeg heklet og jeg strikket, mens jeg kjeftet og organiserte og fikk folk opp og med p ski. Ja, jeg lagde til og med en og annen julemus, i hui og hast, selv om det egentlig passer seg drlig med juleprodukter, snn p en pskemesse, mener jeg.



S da jeg vknet i morges, var jeg engentlig glad for at klokka ringte og at jeg ble befridd fra hele greia. Utrolig krevende med snne drmmer.

Men jeg skal innrmme at jeg sov litt lenge i dag. Ja, for jeg har jo vrt en uke p feriereise og s var det rett p helgejobbing. S nr endelig hverdagen kom og man kunne slappe litt av etter helg og ferie, da er det godt sove litt utp. 

Men i morges, s snart jeg er blitt realitetsorientert av meg selv om at en drm, bare er en drm, og jeg er ikke totaltraumatisert heller, av den natta, -kommer jeg p hvilken dag det er i dag.

Det er en snn dag, der jeg skal reise i mange timer, for sitte p et sykehusventerom en stund, for f ta et CT-bilde som bare tar noen f minutter. Og nr jeg tenker p det, s tenker jeg ikke frst og fremst p hva det CT-bilde vil vise, eller p hva jeg skal ta opp av fryseren til middagsmat nr vi kommer hjem, eller p hvilke klr jeg skal finne fram til turen. Nei, ingen av de delene tenker jeg p denne formiddagen. Jeg tenker; "HVA I ALL VERDEN SKAL JEG STRIKKE P HELE DEN LANGE TUREN".

Jeg holder jo p med den genseren i hverdagsalpakka.



Og jeg er nesten ferdig med det siste ermet. (HA! Der klarte jeg f det helt riktig, tror jeg. BYNING i rette kjnn. ET ERME, ERMET!!! Jubelbrustakk ). Dilemmaet er at ermet blir ferdig lenge fr jeg er kommet til sykehuset, og da starter jo et mnster i flere farger. Jeg kan ikke strikke mnster i flere farger, nr jeg kjrer bil. Ja, selv om jeg ikke sitter bak rattet, klarer jeg rett og slett ikke det. Jeg blir s bilsyk av se p strikketyet nr jeg strikker i bil. Og spass vet jeg om sykehusopphold, det er ikke lurt vre syk nr man skal dit. Nei, man skal ha overskudd og fle seg i ganske god form for g inn de drene. S strikke srlig lenge p den hverdagsgenseren, det kan jeg ikke i dag iallefall.

Men problemet er  jo ikke srlig stort da, ikke noe lage s mye pes rundt. Det er egentlig bare ta med noe restegarn, Noen nster av det babyalpaca-silk-garmet, jeg har en mengde av. Jeg har hrt at det blir etterspurt luer p noen sykehus, pga det med bivirkninger av Cellegift og hravfall og snt. Da er jo dette myke garnet perfekt til et snt forml.

Da oppdager jeg at BYPINNEN, ja den der ekslusive kubepinnen som jeg kjpte i storbyen, den sitter p hverdagsgenseren.


 

Og har man frst kjent p opplevelsen med snt eksklusivitet, s gr man ikke tilbake til snt man brukte fr i tiden, da mener jeg tiden fr ferien vr i forrige uke. Nei, det ville jo vrt et tilbakesteg, s her m det strikkes ferdig, det ermet alts, s man fr pinnen frigjort til luestrikk. Det er bare pakke mest mulig med i den STORE baggen og hpe det ordner seg rundt neste sving. Iallefall i en av alle de svingene vi skal rundt fr vi er p Sykehuset.

 



Ja, det gr egentlig spass fort i mine indre personlige svinger ogs i dag, s p et sykehustoalett, en god stund senere, oppdager jeg at ikke alt er kommet p kroppen rett vei denne morgenen. Men gode Gud, jeg har da klr p, s snne bagateller fr en heller leve med.

Jeg oppdager ogs at jeg slett ikke har ftt frigjort den pinnen heller. Det gikk ikke s fort som jeg trodde. Men om det har med ERMET eller ARMENE gjre, skal vre usagt. Det kan ha noe med hode gjre ogs, at jeg har en tendens til feilberegne tiden det tar strikke et erme med to armer (Bingo igjen).

Da var det jo kjempebra at vi mtte p NAF en tur.... ja, at den oljelampa begynte lyse, og vi mtte vente der p et oljeskift en GOD stund. Snn at jeg fikk frigjort den eksklusive kubepinnen og fikk starta p et luestrikk.
 



Godt hjemme igjen, konstanterer jeg at jeg har egentlig alt for mye ta meg til. Ja, i tillegg til lage middag, rydde hus og hjelpe til med lekser og alt snt som ogs kan kreves av en hndarbeidsdame. For om jeg tidligere p dagen lurte p hva jeg skulle gjre av hndarbeid p den lange turen, ja, da er ikke dilemmaet blitt noe mindre n. For mnsteret skal p, og det M jeg bare f sett den dagen som heter i dag. Iallefall litt av det, en start. Samtidig s er det klart at den lua m bli ferdig, for den der eksklusive kubepinnen, sitter jo der n....

Jeg er ikke bedre enn at jeg blir litt forvirret av snt.



Men i natt skal jeg iallefall ikke p pskevandring. Der gr grensen.

 

#Hndarbeid #bilstrikk #gal #forvirret #Strikk #Dinglemus #Dilemmaer

Jeg strikker p en arm.

  • 28.02.2016 kl. 21:57

Jeg pleier det, strikke armer. Det er iallefall det jeg pleier skrive. Ja, at jeg strikker p armer, alts. Det har dere sikkert kunne lese til det kjedsommeligeher p bloggen min. Jeg kan foreksempel skrive; "N er jeg i gang med strikke armer, men det gr betydelig saktere...."... Snn kan jeg holde p, lure folk helt opp i stry. For skal jeg fortelle en hemmelighet, -s kan jeg enn ikke strikke armer, nei, det skal da vre mte p strikkeferdigheter. Iallefall er jeg ikke srlig dreven p det enn, det strikke armer, alts.



Som regel er det ermer jeg strikker p, nr jeg pstr at jeg strikker p de armene. Ja, som n, -det er alts bare ERMER.

 



Eller, NEI, DER GJORDE JEG DET IGJEN!!... Jeg lurte dere. Sorry, alts. Man kan da ikke strikke p ERMER. Man strikker jo alltid bare en om gangen, for man har jo ikke mer enn to ARMER. Og med to armer, kan man bare strikke ET erm. S for rette opp alt det jeg har sagt tidligere, s strikkes det her, ET ERME. Ja, jeg hper ikke det virket forvirrende, for akkurat n mener jeg bare  vre avklarende.

Men s feil er det heller ikke, for to ermer skal en genser ha, og det ene er underveis, festet til den sjgrnne bolen, mens den andre er OGS underveis. Ja, da menere jeg ERMEN og ikke ARMEN.

 



Heldigvis fikk jeg en hyggelig tekstmelding som mente det var litt bestialsk at jeg strikker armer. Det er klart at nr jeg frst tenker meg om og innser at gensrer har ermer og mennesker har armer, s skjnner jeg mer av problemstillingen. Ja, det skulle litt mer til enn at jeg tenkte meg om, jeg mtte lre det, -i en alder som nrmer seg femti.... Men bestialstk... Nei, det hadde jo vrt kjempekult. Tenk kunne det, at man virkelig klarte strikke armer.

Det var da ogs litt kult f den meldingen fra akkurat den lreren som forskte  undervise meg norskfaget i min ungdomstid. Jeg tenkte jo selvflgelig tffe meg litt, som jeg ogs hadde en tendens til gjre i min ungdomstid, s jeg sa klart tydelig ifra; "g klare nok strekk arma ss, brre g va nok, det gjeld ha trua!!" .... Ja, det var riktig s ordrett det, NESTEN rett etter ordboka.... Og lreren som er av den hyggelige sorten, sa at det ville ikke forundre.....

... og AKKURAT DET, forundra meg litt. For tenk at selv min tidligere lrer mener at det skal kunne g an strikke ARMER. Ja, da kan det jo ikke vre helt umulig.

Men bare snn for avklare all forvirring, og i fall det er noen som lurer, -forelbig strikker jeg bare p ET ERME. De der ARMENE de fr jeg ta ved en annen anledning.

 

#Norsklrer #Ermer #Armer #Strikkegenser #Hndarbeid

 

 

NEI, dette var alts ikke en del av avtalen!!

  • 25.02.2016 kl. 20:55

Hva! Lilla garn midt i en lovnad med nulltoletanse for nye garninnkjp. Nei, det var slettes ikke avtalen. Hva skjer? Lrer jeg aldri??

 

 

Hvorfor i all verdens navn og rike gr jeg til innkjp av noe snt og setter i gang med lilla skjerfstrikking, midt i ferien. Jeg har jo forbudstid,

- og mer enn nok med drmmegenseren. 



Jeg m vre srs god p overtaling, siden jeg klarte f meg selv p trua om at lilla garn var pkrevd. Ja, jeg sa til meg selv at at det kom til bli helt ndvendig med et lilla skjerf. Jeg mente det ogs. Det var ikke noe tull. Jeg var ikke sein om la meg overtale, nei, jeg tok pointet med en gang.

Joda, jeg tror egentlig at jeg er ganska s god p det med overtalelse. Det fikk datra mi, ho Frida merke denne ferien. For det var heller ikke avtalt at ho skulle til frisr i dag.  Nei, det var det ikke. Det var ingen som hadde tenkt fr denne ferieturen vr, at ho skulle bruke halve torsdagen i frisrstolen og bleke ned hele det lange mrke hret, for s sette inn farge. Ikke fr mora syntes det var en knakende god ide.

 





Ja, jeg kan virkelig det der med overtalelsesteknikk. Ja, MOTIVERING kan det ogs kalles. Og glad er jeg for at jeg har den egenskapen, og at jenta er lett motiverbar. 

For ho ble utrolig flott med lilla hr. 

 





Og nr jeg er s god p motiveringsarbeid, skulle det bare mangle at jeg ikke ogs skulle klare overtale meg selv. Ja, klart jeg m ha garn og pinner. Lilla hr krever lilla skjerf. 

S cloud og nye pinner mtte anskaffes, midt i forbudstiden. Men m man, s m man. Vrre er det ikke. 


 

#motivering #overtalelse #strikk #hndarbeid #hjemmelaget #strikkeskjerf.

Det kan jeg skylde konduktren for, TUSEN TAKK!!

  • 23.02.2016 kl. 10:26

I gr gikk turen med tog fra Moelv til Oslo. Der mtte vi p en kjempehyggelig konduktr. Siden det stod Drammen p det skiltet i togtaket, ble jeg en smule usikker p om det var rett tog vi hadde gtt p. Ja, n er det snn at jeg har bodd noen r ved Tyrifjorden, s jeg er ikke helt udugelig i geografien her nede. Jeg ble bare en smule bekymret for at toget gikk nord for Tyrifjorden, rundt Mjndalen til Drammen, og stoppet der. S nr man blir usikker, s henvender man seg jo til konduktrer, gjr man ikke? Litt dumt havne i Drammen nr man skal til Oslo.

S jeg spurte da.... om vi hadde gtt p feil tog. Han var s grei, han konduktren, at han svara meg ikke i det hele tatt. Nei, han var nok litt usikker selv, s han spurte meg; "Hvor er Drammen da?" Jeg ble litt satt ut p grunn av han der superkonduktren, s jeg sa; "Vet ikke ".... Ja, det er jo dumt villede en som jobber i bransjen, det skal jeg ikke ha p meg... " Da svarte han, ganske s ordrett: "Ja, det var ikke alle som stod i det faget p skolen", ...og s klippet han i billetten min, -og s klippet han i billetten til datra mi, som var helt svart i blikket. Det var en hjelpsom konduktr det, som kunne fortelle meg hvor elendig jeg var i geografi foran en hel kupe med passasjerer. 

N var det snn at jeg hadde tenkt sove p det toget, ja, hadde rett og slett planlagt ta middagskvilen min der. Men snn gikk det ikke. Det kan jeg takke han konduktren for. Jeg er s glad for at jeg alltid har et strikkety tilgjengelig, for jeg bare MTTE la pinnene g. Ja, jeg hadde s mye MKK innabords, som satte FART i meg, at pinnene gikk som noen trommestikker, i en rserfart, .... i to timer. S da vi kom frem til Oslo, var hele bolen til den drmmegenseren ferdig, -og det kan jeg takke han hjelpsomme konduktren for. TUSEN TAKK. 

 



 

Heldigvis fikk jeg overtalt datra til hive oss rett i shoppinga, med en gang vi kom til Oslo. Ja, ikke det at ho var s tung be. Men jeg hadde mine baktanker. Ja, bak i hodet, foregikk det et voldsomt stort vurderingsarbeid. Jeg hadde nemlig glemt ta med fempinner til ermene. Jeg vet det er drlig planlegging og utilgivelig for en strikkedame ikke tenke lengre, men da er det godt at det finnes butikker som selger snt noe i Oslo ogs. Og heldigvis kom vi forbi en snn en, ehhh TILFELDIGVIS, midt i shoppinga. Jeg stakk inn, -skulle bare ha noen pinner.... Ja, for snne dyrebare lovnader om ikke kjpe mer garn fr alt det andre er ferdig, snne lovnader det slenger jeg tidt og ofte rundt meg. Og hver gang er jeg overbevist om at jeg skal klare holde dem. Desverre ble jeg ferska med bildebevis denne gangen.





Men da jeg ble gjort oppmerksom p at jeg ikke s pinner, men p garn, av en vennligsinnet datter, s rettet jeg opp fadesen med en gang og kjpte det som trengtes. 



 

 

Og p et hotellrom sent i gr kveld, begynte ermen ta form. Men det gikk betydelig tregere enn p det toget. Det kan jo vre at jeg var noe trett fordi jeg hadde skippa den middagskvilen.




Det var synd i grunnen, at vi ikke tok med han hjelpsomme konduktren hit p hotellrommet, snn at det kunne bli litt fart p den strikkinga mi igjen. Fort gjort da, at erma hadde vrt ferdig n p morgenen. Ja, og s kunne jeg ftt takka ham, at han gira meg snn opp til all den strikkinga p toget. TUSEN TAKK

 

#konduktrer #strikking #strikkegenser #garn #strikkepinner 

Fra BESTEMORSYKEN til DOLLEDAMENYKKER

  • 19.02.2016 kl. 22:36

N er kuvsa klar for fryseren. Den ble ferdig i kveld. N skal den kjles ned fr den drar videre til varmere strk. Genser, tubesokker, lue og teppe.



Det tok sin tid, og jeg ble jo bare sykere og sykere av hele greia. Det ble egentlig ganske s heftig vre snn bestemorsyk. S det er godt det er over, og jeg kan legge hele saken p is.

Fikk heldigvis en pause fra hele greia i dag da jeg dro til Sortland. Hadde en avtale med ei p Tip Top. Ja, det er alts en en frisrsalong der borte som heter det. Jeg tror ikke de har tatt det navnet, alts Tip Top, fordi alle som drar dit m fle seg helt tipp topp. Nei, da hadde de ikke sluppet inn meg, for si det snn. For jeg flte meg mye mer som en gr mus enn en tipptopper, fr jeg dro innover. Se bare her, virkelig en gr mus.

 



Men denne musebestemora fikk komme inn p Tip top. Og da jeg var der, trylla Frisr Veronica frem Dolledama i meg. Ja, da jeg dro derfra var jeg ganske s overbevist om at jeg var blitt DEN Drmmedama, og var klar for ALT.

 


 

Frst og fremst var jeg klar for en megafortjeneste. Ja, Drmmedamer, de fortjener jo noe helt spesielt. Jeg mener, har man frst dollenykker, s har man det. Da var det innmari kjekt at frisr Veronica hadde vist meg akkurat det rette ukebladet i fargepausen, snn at jeg fikk se Drmmegenseren.

 



S allerede der p Sortland i dag, ble jeg enig med Dolledame meg, at denne genseren skulle p pinnen fortere enn svint. Ja, jeg spurte meg selv pent alts, for det m man med Dolledamer. Snne skal behandles med verdighet, det er viktig.  Jeg spurte; "Synes ikke du ogs Dolledame, at denne genseren er perfekt lage n?" . Det var meg selv Dolledame helt enig i, og det var nesten som om vi omfavnet av pur glede.

Det fine med det hele, er at jeg allerede hadde en mengde alpacagarn hjemme, der i restegarnlageret, som godt kan brukes til en slik genser. Fire forskjellige farger, som bare venter p et mnster. Mnsteret av Drmmegenseren.

 



Det er jo perfekt, tenkte jeg med meg selv. Ja, det gjorde jo at jeg ikke trengte handle noe garn p Sortland i dag. INGENTING!!!.

 

Det gjorde jeg jo selvflgelig heller ikke.....

Eller, - det gjorde jeg NESTEN ikke.

Jeg handla jo bare et bittelite nste.

 



Ja, det var bare p 150 g. Det er jo NESTEN ingenting.

-iallefall ikke for ei DOLLEDAME.

 

#dolledame #strikk #frisrtime #strikkforlivet #drmmegenseren.

NEI, det her blir jeg jo bare syk av.

  • 18.02.2016 kl. 21:47

I dag har jeg stikket veldig mye. Jeg strikker på kuvøsa, altså de greiene som tilsammen kalles for kuvøse når man gir det til STRIKK FOR LIVET. Det gjør man når man strikker til de barna i Tanzania som er for tidlig fødte. Har strikket og strikket for å få den ferdig, slik at jeg kan ta den med til Oslo og levere den der. Og til Oslo, det reiser jeg jo allerede tidlig lørdag morgen. Så det er bare å stå på. Å bli syk, er det siste jeg trenger.

 



 

Men jeg skulle aldri ha holdt på med det her nå, for jeg blir bare så dårlig, ja, ganske så syk av det. Og det er ikke tiden for å bli syk nå, slettes ikke.

Store deler av dagen har gått med til å få få ferdig teppet. Ja, på tross av sykdommen ble det til at jeg bare strikket jeg og strikket. Tok ikke hensyn til symptomene, men bare kjørte på.

 



For jeg kjente det jo egentlig allerede før jeg var kommet halvveis med det. Fikk skikkelig murring i brystet og sug i magen. Ble svett også, og litt surken. MEN DET ER IKKE TIDEN FOR Å BLI SÅNN SYK NÅ.

Skulle aldri ha startet med den kuvøsen.



Og da jeg var ferdig med det teppet i kveld, begynte jeg med den bittelille genseren, den i deilig merinoull, for babyer. Da gikk jeg ned for telling, ja, jeg ble VIRKELIG SYK, HELT UTSLÅTT.  

Nawwww, se den bitte-bittelille genseren.

Michel skjønte hvor det bar hen, og ble skikkelig bekymret. Ho forstod hvordan jeg følte meg, og ante uråd. Og såpass vet ho også, at DET ER IKKE TIDEN FOR Å BLI SÅNN SYK NÅ.

 



For uansett hvordan man snur og vender på det, og tenker og tror. Er det enda mange år til at jeg kan bli sånn her syk, ja sånn BESTEMORSYK.

 

#Bestemorsyk #Strikkforlivet #meinoull #babyklær.

 

Jeg kan vel ikke reise til hovedstaden med en hjemmestrikka turkis hndveske

  • 16.02.2016 kl. 20:35

Det vil vel ikke ta seg ut. Nei, jeg kan jo ikke gjre det. Reiser man n en gang til hovedstaden, s m man ha stil. Man kan jo ikke komme til Oslomed en turkis hjemmestrikka vske med garn fra Spar. Det vil bare vre flaut. Jeg mener, hva vil byfolket tenke om meg da, -om jeg tok med den veska her.

Ja, snn sitter jeg og tenker i en kommunebil i dag, mens den kjrer fra hus til hus, fra en pasient til en annen. Jeg ser p veska i setet ved siden av, og tenker; "Nei, hjemmastrikka turkise hndvesker duger ikke i hovedstaden. Oslofolk har stil, og skal man frst reise dit, s m en kanskje holde en viss standard selv ogs."



Da det nrmer seg matpause, pner jeg den hjemmestrikka hndveska, snn bare for konstantere at jeg ikke har matpakke med i dag heller. Men hva er det jeg ser?? Et helt eple ligger der, blant ndhndarbeid og annet rot. Et heltspiselig eple har sneket seg med i den turkise hjemmestrikka veskai garn fra Spar. Er det mulig at jeg virkelig ikke trenger den turen inn pbutikken i dag? Trenger jeg ikke ta turen innom kassa p Spari denne matpausenher?

Jo, selvflgelig, m jeg inn. Man skal jo bde ha vtt og trt, i en matpause i det offentlige ogs. S jeg puster lettet ut og hiver bilen p parkeringsplassen. Selvflgelig m jeg p Spar. For en lettelse, -drikke m jo alle ha. Det forstr enhver av oss... ogs de med jobb i den offentlige sektor.

Og siden jeg likevel n ble ndt til stikke innom den butikken som heter Spar, s er det jo greit, at det akkurat der, finnes en lsning, p det veskeproblemet mitt. For jeg tenker jo bare mer og mer, p at jeg kan jo ikke reise til hovedstaden og skjemme meg bort med hjemmestrikka, turkis hndveske, strikka med garn fra den lokale Sparbutikken her.

S jeg fyller opp kurven, og puster lettet ut. Nei, jeg skal da ikke reise til Oslo med en hjemmestrikka turkis hndveske



For n har de ftt pfyll p Spar, av et fantastisk knall rosagarn. Det er bare f p pinnene, og hive seg rundt. Ja, skal den bli ferdig fr turen til Oslo tar til.



#rosa #veske #hjemmestrikketveske #hndveske #hjemmelaget

Nei, man forhandler alts ikke om strikkety, det er uhrt.

  • 15.02.2016 kl. 17:52

Jeg ogmin eldste datterskal reise bort sammen. Vi reiser p lrdag og blir borte en ukes tid. Ho er snart 18 og har bodd hjemmefra p hybel i halvannet r n. Det fles nesten som om jeg aldri ser henne. Men n reiser vi p tur sammenDet skal bli godt. Bare avslapping og kos. Vi skal bo noen dager hos familie og noen dager p hotell. Ja, bare kos og avslapping, -og strikking da.



Min datter er helt besatt etter gjre lekser. Det skal hun ha, "flink-pike"-syndromet er vanskelig riste av henne, selv om jeg har forskt i mange r. Mens andre mdre betalte for antall seksere som ble utdelt p ungdomsskolen, lovte jeg ut 100 kroner for hver en toer hunvget f. Det ble ingen snne toer-hundrelapperp henne.

Derfor var jeg noks klar p det i gr. Da sa jeg til henne: "Du fr ikke lov ha med deg en eneste leksebok til Oslo. Jeg vil ikke se en eneste matte- eller kjemibok der". Og det sa jeg virkelig noks BESTEMT ogTYDELIG til henne. Jeg syntes det var godt f det sagt og regnet med at det ikke var noe mer diskutere. Men ho skulle til protestere, ho pna s vidt munnen, s jeg tilfyde raskt .... "neineinei, skal jeg betale turen, skal ALLE skolebkene vre hjemme". Snn blir det bare.Det forble stilt.

Ja, jeg hpet i alle fall at det skulle forbli stille, at alt bare ble vedtatt og godtatt snn helt uten videre. Men der tok jeg feil. For jeg hadde en snn der svigersster sittende ved siden av meg. Jo, som regel er det veldig fint ha svigersstre sittende ved siden av seg. Men denne svigersstra mi er veldig klok, det kan hende at det har noe gjre med at hun er pedagogoisk sjef og sitter p skolekontoret i kommunen. Men det kan vre noe hun bare er, fordi hun er den hun er. Vi kan jo kalle henne Liv-Karin for anledningen.Og ho lot det ikke vre stille, ikke s veldig i alle fall.

Ho s rett p datra mi og sa: "Du vet at snt kan forhandles om, du har sterke kort p hnden forhandle med". Hjelp. JA, HO SA DET. Og det var da jeg kjente en inderlig trang til sende henne svigerssterblikket... ja, det der, "n m du ikke si s mye klokt til datra mi, -blikk" Ja, det blikket som datra mi ikke skal oppfatte, men som svigersstre skal forst alt av.Jeg kan prve demonstrere det blikket her.

Men det ble litt vanskelig sende det blikket, siden ho satt rett ved siden av.... Jeg kunne jo ha gitt henne et lite sidedytt, men det kom jeg ikke p i farta, for jeg hadde fult opp med sende min datter et; "N m du ikke oppfatte hva hun egentlig mente-blikk" Ja, et snt blikk er helt annerledes og mye mer uskyldig. Jeg kan prve demonstrere det her.



For man forhandler altsIKKE om strikkety. Nei, der gr grensen, bkene kan ho klare seg uten, strikketyetm jeg ha,ja, det her noe HELT annet

Men det datter-blikket, det virket. For ho sa bare; "Fr ikke jeg ha bkene med, fr du ikke ha PC med, snn at du fr blogget" Phu.... blogge nei, det kan jeg klare meg uten. Og vi ler alle sammen .... og jeg puster lettet ut.

Det trodde jeg i alle fall, at n var diskusjonen over, men det er en gang iblant snn at svigersstre absolutt skal UTDYPE s grdig. Og ho som vi for anledningen kan kalle for Liv-Karin, ho kan det der med utdype ogs, ganske godt.... S det ble presisert at muligens var strikketyet et bedre forhandlingskort.

Jeg skjelver i klrne og kikker p datra..... og glemmer helt og gi ho ved siden av den der svigerssterdytten i siden. Men heldigvis har jeg en svrt forstelsesfull datter. Ho harforsttt at strikkety, det forhandler man ikke om. Nei, der gr grensen, ho bareser p meg og skjnner med det samme,at det finnes en grense for alt. Ogs for mammaer, -s ho forblir stille.Der gr grensa for denne dama. Nei, man forhandler ikke om strikkety. Det er uhrt.

#forhandlinger #strikkedame #strikkeavhengighet #hndarbeid #datter #svigersster

Jeg strikker jo bare en kuvse.

  • 14.02.2016 kl. 17:36

Den er forholdsvis grei, det at jeg strikker en kuvse.

Infant incubator
Licensed from: AlexanderMorozov / yayimages.com





Nei, den ser ikke akkurat snn ut. Men jeg strikker en kuvse. De fleste skjnner det. Selv om jeg selv hadde litt vondt for forst.

Jeg har ftt s mange gode rd for lse det garnproblemet mitt. Ja, ikke snne rd om hva jeg skal gjre for bli kurert garnahengigheten, men hvordan jeg skal bli kvitt problemet med at det flyter over av garn her.



Flere foreslo at jeg skulle strikke luer til for tidlig fdte barn. Og det kunne jeg jo godt ha gjort. Hadde det ikke vrt for at jeg observerer at mange gjr det, og jeg var litt bekymret for at det ble produsert flere luer, enn det fantes sm hoder som trengte dem. Men det kan godt hende at jeg tar feil der ogs.

Men s oppdaget jeg at det var noen som hadde strikket en kuvse til Tanzania.... Da slodet meg, det har jeg lyst til, -har ikke sett mange strikka-kuvser, og det hres kjempekult ut.

Ja, selv om jeg i perioder har litt tungt for det, s forstr jeg ogs at det er vanskelig strikke snne firkantige babyhus i glass. Men jeg tenkte nok at en slagsgarnhus var det sikkert snakk om.

Etter litt leiting, fant jeg endelig denne linken. Og jeg kjente atdet kilte i omsorgsgenet, -dette ville jeg virkelig gjre. Strikke for livet, og jeg ville strikke enkuvse. Det er det visst veldig mange fr meg som allerede har gjort, iflge denne siden.



Menjeg leter og leter etter den oppskrifta og bilder av de der strikkakuvsene. Ja, jeg har som sagt forsttt at jeg ikke kan strikke et lite glasshus, men en strikkekuvse, ja, det m vel vre et snt hus av garn.

Jeg har vrt p en nyfdtavdeling. Ja, i noen mneder forover 20r siden var jeg i praksis p en spesialavdeling for nyfdte syke og for tidlig fdte. I den tiden lagdevi nyfdtreir. Vi pakket rundt de sm, snn at de skulle kjenne seg trygge og komfortable, -som om de l i et reir. Jeg tenkte at disse kuvsene, sikkert var snn reiraktig. Men det er tross alt ganske s mange r siden, s jeg hadde p flelsen at det er ikke det som gjelder n i mer moderne tid.

MEN TROR DERE JEG FINNER NOE?? Nei, det er fryktelig mye snakk om kuvser og jeg laster ned en link med oppskrifter. .. ogdet jegfinner jeg p denne filen, ja, siden det er en gratisfil, drister jeg meg til gjengi det her.



Ja, det str vitterlig at jeg kan strikke en kuvse, og hvor mye garn som skal til, men hva tror du jeg finner etter det? Oppskrifter p teppe og genser og lue og sokker..... Det var da voldsomt s drlig jeg er til finne kuvseoppskrifter p dette nettet, s jeg gir opp og legger ut en aldri s liten kommentar p ei velkjent strikkeside p facebook. Ja, der la jeg egget, VIRKELIG, der dreit jeg meg litt ut ja..


Og det er spass flaut at jeg har bestemt meg for holde helt tett om det. JEG SKAL IKKE FORTELLE DET TIL EI SJEL, -ingen. For det er joDETTEsom er kuvsa!!! Da jeg forstod at teppet, genseren, lua og sokkene, til sammen er KUVSEN, s tenkte jeg DET ER JO GENIALT, alt dette til sammen holder babyen varm og komfortabel, som ei kuvse.Men det skal visst ikke vre s lett forst for en middelaldrene sykepleier som pakket tepper rundt nyfdte for over 20 r siden. S akkurat det, ja, det m jeg jo bare holde tett om.

Men jeg setter i gang, i 100 % babymerinoull, for kuvse skal det bli. Og jeg begynner med teppet.


Og gjett om det har vrt en effektivt lsning p garnproblemet mitt. Ja, det m jeg si. S effektivt var det p restegarnlageret, at jeg ble ndt til oppske en garnbutikk for skaffe litt mer. Litt mer Baby merino ull m til nr man skal strikke en hel kuvse.



#Strikkforlivet. #Prematurstrikk #garnlager #restegarn #strikk #babystrikk

Hvem tar vel p seg et helt GRUSOMT strikkeoppdrag?

  • 13.02.2016 kl. 14:18

Ja, hvem gjr vel snt noe tv? Hvem setter seg vel ned for strikke verdens styggeste skjerf, bare for at en blir spurt om det...



Og i tillegg skal det vre laaaangt. Ja, snurres mange ganger rundt og rundt og rundt. Ja, og helst en gang til -rundt om.

Snt gjr ikke jeg, nei.

Ingen begynner vel med snt noeto dager frdet skal brukes? Bare for at noen spr om det? Nei, det er jo ikke noe lurt. To dager fr det skjer. To dager fr kampstart.

Ingen er s dum. Ikke jeg i alle fall.



S det er vel ikke denne dama som strikker p verdens styggeste skjerf, nesten hele den natten. Ja, den nattenho igjen tenker; "jeg kan jo sove i morgen.....", og tar helt feil,enda en gang.

Nehei, ikke jeg, nei.

Bare fordi det er samme gjengen spr igjen? Ja den gjengen, som i fjor p denne tiden etterspurte et hekleoppdrag, et hasteoppdrag i stor skala og som kan leses om her.



De grne kollegaene som som lager brk og opptyer og skaper seg igjen og igjen og igjen....Denne gangen som minions-pbler.



Ja, hvem er en snn idiotsom strikker ferdig neste natt... og fester trder ..... og tenker; "jeg kan jo sove i morgen", og tar helt feil, nok en gang. 200 trder snn cirka.

Det er jo bare for dumt, snt gjr ikke fornuftige damer.

Bare for at sjefen vr fortjener et langt, GRUSOMT sjerf som kan snurres rundt og rundt og rundt. Og helst rundt igjen.



Snn at hun for en gangs skyld skal f lov sjefe litt... som "GRUSOMME MEG" p kanonballturneringa. Den som gikk av stabelen i gr kveld.



Sjefe over alle de der uregjerlige minions-pleierne som surrer og svimer og lager masse brk... igjen.Se S GRUSOMT hun sjefer.


Ja, gjre snt noe er bare dumt. Og dum, nei det er iallefall ikke jeg...nei!



#Grusommemeg #hjemmesykepleien #strikking #nattestrikk #turnering

Utrolige ting kan skje mens man venter

  • 12.02.2016 kl. 17:05

Der har han ftt p seg #strikkeskjerfet. ENDELIG. N kan han trygt dra hjemmefra nr som helst uten gjre skam p verken Minion-Bob eller noen andre.



Skjerfet ble ferdigstrikket i dag, midt mellom Nordlandssykehuset i Vesterlen og heimen vr i B. Ja, det fikk noen omganger p et venterom ogs.



Det blir egentlig ganske mye bilstrikk og venteromsstrikk p meg. Ja, for det har seg snn at en lege plutselig fant ut for noen r siden at denne dama ikke bare var en sutrete, frustrert og sliten smbarnsmamma, men faktisk hadde en kronisk, arvelig bindevevssykdom. Ja,DA begynte plutselig en masse underskelser, Det var ikke mte p. De skulle putte kameraer i bde nevnelige og unevnelige kroppspninger, til stadighet ble jeg tromlet i CTog strlet p rntgen, og ultralyder av all verdens klaffer som kanskje kunne befinne seg i kroppen min, ble utfrt. Ja, DA startet det. Og nr jeg egentlig trodde jeg var ferdig med alle de underskelsene, ja,s begynte KONTROLLENE. Det er en evig runddans fortsatt. Phu, ja det er nesten til bli sutrete, frustrert og sliten av.

CAT Scan Machine
Licensed from: alexei171 / yayimages.com


Men det er jeg ikke. Selv om det blir mye reising og mye venting, s har jeg ftt en utrolig gave, og det er gleden av strikkety hvor som helst. Jeg strikker p flyplasser, i fly, i bil (hvis jeg da ikke sitter bak rattet i fart) og ikke minstp VENTEROM. S jeg ser p det som verdifull tid det ogs, ikke bortkastet i alle fall. Det er de der underskelsene jeg gjerne kunne vrt foruten.

Og kom ikke fortell meg at det ikke er flere som har oppdaget verdien av strikke mens man venter. Nei, det er ofte det, at jeg stter p andre venteromsstrikkere. Det syns jeg er kjempefint. For det er s lett bli kjent med andre mennesker nr de ogs strikker. Og jeg som kanskje er litt overkant interessert i bli kjent med nye mennesker, fr en fantastisk mulighet til ta kontakt.

Ja, for det er jo ikke s lett bli kjent med andre p et venterom der det ikke er noen med et hndarbeid i fingrene. Nei, hva i all verden skalman si?En kan liksom ikke si; "Skal de putte et snt kamera opp i rompa di ogs, Ja,har du ftt tmt tarmen skikkelig da?" Nei, man kan jo ikke si snt uten videre. Ikke uten at det ble ganske kleint.

Da er det betydelig lettere komme i kontakt med noen som holder i et hndarbeid. Det er bare si noe snt som; ", for et fint garn du strikker i, er det fra Sandnes?" og plutselig prater en kjenning og det fles som om man kan fortelle hverandre det meste. Ja, det kan lett bli til at man fr vite om tarmen er tmt og snn ogs, men det blir liksom p en litt hyggeligere mte.

S da jeg var ferdig p venterommet i dag og alt det der man gjerne m gjennom nr man har sittet p venterom en stund, ble det avslutning p skjerfet. Plutselig bare l det ferdig avfelt i fanget, i en sliten opel midt mellom Nordlandssykehuset og hjemmet.



Og ennvar det langt igjen.... Men hva gjr vel det? For jeg har nemlig en kjempegod hndveske, ja, dere husker den trbbelveska,- i akkurat passe strrelse. Den er super til romme reservelsninger.



Og snart, ja, det tok ikke lange tiden, - snart var jeg i gang med et nytt bilstrikk.



#venterom #underskelser #strikk #hndarbeid #kontakt

NEI, JEG ROTER IKKE, JEG RYDDER!!!

  • 11.02.2016 kl. 10:19

I gr rydda jeg. NEI, JEG ROTA IKKE, jeg rydda. Ja, for det du ser her, har ingenting med roting gjre. Nei, her foregr det rydding. Det kan alle se. Og det er ikke til spke med. For rydde i garn, er en svrt utfordrende og krevende oppgave. Da skal du ha godt hodet, og tunga skal vre p rett plass.

Har egentlig planlagt den ryddingai flere dager, og rsaken l her...


...i det garnet som mannen min henta p kiosken. Ja, ikke spr, p KIOSKEN, der stod det i en pose, og var visst myntet p meg. Men jeg fikk det kjempebillig, alts,og det er et nydelig alpacagarn, det bare mangler snn lapp rundt midjen.

Uansett, det viste seg at det ble helt umulig f det presset inn i en av garnskuffene. Ja, STOPP er STOPP, og p bordet sammen med det ferdiglagte puslespillet, nei der kan det jo ikke ligge i all evighet.

S det var nesten pkrevd, -den ryddinga, alts.

DET ER BARE DET AT JEG ER S VELDIG DRLIG P RYDDE I GARN. Det er ikke fordi jeg er spesielt lat eller at jeg ikke rydder s mye ellers. Nei, jeg er egentlig ganske god p det sortere og kategorisere. Det er bare det at nr akkurat det skal gjres med garn, ja, s blir det helt KAOTISK i hodet mitt. For etterover 30 ri garnforbrukerbransjen, s m jeg bare si, DET ER UMULIG F ET SYSTEM ŠSORTERE RESTEGARN ETTER.

I kjkkenskuffa, der er det lett. Ostehvler ligger inn under kategorien ostehvler. Kakespader ligger inn under kategorien kakespader. Det der det kan jeg ogs klare.


Ja, n kan det se ut som om vi spiser veldig mye kaker. Men det gjr vi alts ikke, vi har bare veldig mange kakespader.

Men rydde i kjkkenskuffa er alts lett. Slikkepotter sorteres inn under kategori slikkepotter.



Men nr det gjelder restegarn. Ja, da blir de der kategoriene helt kaotisk for meg.

For hvilke kategorier sorterer man garn inn under? Kvalitet? Farge? Bruk? Og innenfor kvalitet foreksempel, kan det jo underkategoriseres i bde bruk og farge, men inn under farge, kan det jo egentlig ogs underkategoriseres bde i kvalitet og bruk, og mange andre kategorier. JA, VRSGOD, BLI SPR!!

Men jeg starta fint med sortere tynt bomullsgarn, for seg. Ja, det blir jo kategori Tynt bomullsgarn. Den er grei. Og tynt bomullsgarn, er jo som oftest babygarn da. JA, DER KOM DEN!! Ok, jeg forandrer p det da, -til kategori Babygarn.S sorterer jeg inn alt babygarn jeg kan se, og plutselig er mesteparten av det som i utgangspunktet var tynt bomullsgarn, blitt til tynt ullgarn, med innslag av bomull. Og nesten halvparten av alt garnet mitt gr inn under den kategorien.... SNN KAN JEG JO IKKE HA DET!!! hive halvparten av garnet inn underEN kategori, er IKKE rydding. NEI, det er ikke rydding, det er bare TULL.

S jeg mlage nye kategorier, helt klart!! Det blir kategorien Barnebarngarn hvis det blir en jente.



Og den var jeg ganske foryd med. Men da m man ha en kategori for det andre kjnnet ogs. Barnebarngarn hvis det blir en gutt.



Og jeg er forholdsvis godt fornyd med den ogs, til jeg kommerp at det meste i denne kategorien, er det garnet jeg brukte i den kjolen jeg strikket til meg selv i sommer!!!! Jommen sa man guttebarnebarn!



Jeg svelger unna, og bestemmer meg, - for ikke ombestemme meg.

Og er det guttefarger, og jentefarger, s er det ogs, snne farger som m inn under kategorien Barnebarngarn hvis man er usikker p om det blir gutt eller jente.


Da m jeg vre fornyd, da, for jeg har en flelse av at disse kategoriene blir liggende urrt i ganske mange r enn.... Hvis jeg ikke forandrer p det da, og sorterer inn underkategori Babygarn hvis man er usikker p om det blir gutt eller jente. Da kan jeg jo bruke det til hvilken som helst baby, om man er usikker p om det blir gutt eller jente, da..

Og utover dagen blir mange flotte kategorier laget. Her e for eksempel Tror det er Sisu, men ikke helt sikker-kategorien.



Nesten helt sikker p at det er Nepal, men kan brukes til puter om jeg kjper en ny fin bunnfarge-kategorien.



Her er kategorien Pusigarn, -stort sett.



Og da jeg var p mitt mest utbrende, sent i prosessen, ble det bare kategori Rdt.


Og endable det mange, mange andre kategorier, og sprere og sprere ble jeg.

Men kaste, ja, det er jeg ikke srlig god p, i alle fall ikke nr det gjelder garn, da. Men p slutten ble det pkrevd. Noe mtte bare i spla.



Og godt var det, ellers s hadde det jo aldri blitt plass til alt det det skulle bli plass til....

Det rare er bare, at da jeg vknet i morges, s l det noe fint alpacagarn p bordet, sammen med det ferdiglagte puslespillet.... Og uansett hvor mye jeg forskte, s var det plent umulig f det presset inn i de fint kategoriserte garnskuffene....


#restegarn #garn #garnopprydding #rydding #kategorisering

Nei, snn kan du alts ikke g kledd ute blant folk, kjre!!

  • 10.02.2016 kl. 12:48

Vet dere hva som skjedde her forrige dagen? Nei, hvordan kan dere vel egentlig vite det? Har ikke fortalt ei sjel om det, -enn.

Det var en snn dag somkom etter en snn natt der jeg hadde hatt omgangssyken. Ja, dere vet, en snn natt der jeg bare mtte strikke omgang p omgang p omgang. Jeg var selvflgelig ganske trett den dagen, s mannen min dro avgrde p et viktig kurs, snn fr jeg helt hadde vknet. Men det skal jeg si, da han kom hjem senere p dagen, ja da var jeg vken. Jeg ble i alle fall lys vken da jeg fikk se ham. Han hadde vrt ute blant kolllegaer og andre serise fagfolk, og se hva han hadde tatt p seg!! Ut, p kurs i regi av Aleris, serist,-kjre!?? GR DET AN?



Ja, dere ser det, dere ogs, ikke sant? Tenk g snn kledd ute blant folk. UTROLIG!! Jeg ble s overrumplet av det jeg s at jeg ble ndt til sende ham blikket. Ja dere vet, det der "n-er-jeg-veldig-misfornyd-med-hvordan-du-gr-kledd, -KJRE"-blikket . Et snt blikk som sier alt, men som ingen andre enn kjresten skal oppfatte. Jeg kan prve demonstrere det her.



Ser dere? Gjr dere? Ja, i s fall er det et ganske mislykket forsk, for med et profesjonelt "Jeg-er-veldig-misfornyd-med-hvordan-du-gr-kledd,-KJRE" -blikk, s er det bare den utsatte som skal se og skjnne. Ja, forst at; "Jeg-er-veldig-misfornyd-med-hvordan-du gr-kledd, KJRE". Og det er et viktig blikk kunne. For det er jo veldig avgjrende at de rundt bare oppfatter; ", for et harmonisk og kjrlig ektepar, -ingen konflikter, overhode". Samtidig skal alts han "kjre" forst den der misnyen, slik at det blir rettelse av udden. Ja, det blikket er en konekunst det, vet dere.

Og etter at jeg hadde sendt ham blikket bde en og to, kanskje tre ganger, s mtte jeg bare si det til ham. "MEN DU KAN DA IKKE G SNN KLEDD UTE BLANT FOLK. KJRE, VAKRE VENE, DET ER JO ET DRITKJEDELIG SKJERF!!!!!".



Ja, dere ser det dere ogs? IKKE SANT? Stakkars minion-Bob, tenk sitte p toppen av et s kjedelig antrekk. Det passer seg da ikke i det hele tatt. Men han kjresten min, han ble ikke s veldig snurt av at han hadde ftt blikket, for han hadde tenkt tanken selv, men hadde gtt gjennom alle skjerfa samme morgenen og funnet at ikke et av dem var en minion-Bob verdig. Og siden n det en gang var frostgrader, s var det bare ta et og hpe det beste.

I akkurat slike tilfeller, er det litt godt at det er ei i dette huset som har garderoben full av garn. Restegarn til ndsituasjoner. Og dette var nden i sin grufulle tilstand. Jeg tok Bob med meg og sammen gikk vi gjennom aktuelt skjerf-materialet.



Like etter var jeg i gang med pinnene. Det mtte g fort, for hvem vet nr kjresten skal ut igjen, blant folk, -serist!



Og godt er det, for, nei, snn kan du alts ikke g kledd ute blant folk, kjre.

#Blikk #Serist #Minionlue #Strikkeskjerf

Noen har kdda med strikketyet mitt.

  • 07.02.2016 kl. 12:10

Se hva som mtte meg da jeg kom hjem fra jobb i gr. Ja, det er helt sykt ekkelt. Noen har kdda med strikketyet mitt!!!


En sabotr av den virkelig fle sorten. Det er nesten som jeg ikke kan tro, at noen har kdda med strikketyet mitt. Er det for mye forlangt at det fr ligge i fred, mens jeg bidrar med mitt i den offentlige sektor?Ikke sant, Michel,dette er for galt, at noen bare tar seg til rette og lager knuter p strikketyet mitt?



Alt jeg nsket var en koselig lrdagskveld, en kveld uten srlig forviklinger. En snn kveldfamilien pleier ha, med senkede skuldre og godterier p bordet. En kveld med godflelse og hndarbeid.

.

Og se hva som skjer igjen og igjen. Det knyter seg for strikketyet mitt. Jeg sliter og lser opp og forbanner han som har kdda i kveld.

Og akkurat nr jeg har ftt opp den ene vasen, s setter han inn en ny. P nytt og p nytt og p nytt igjen. Det eneste jeg vet er at pulsen stiger og irritasjonen slr til.... eh...p nytt og p nytt og p nytt igjen.

Og akkurat i det jeg tenker p gi opp, og bare legge det bort og finne et nytt. S ser jeg p det jeg har ftt til, og tenker at det her, ja, det her skal jeg greie. Jeg skal st han av, til tross for den sabotren som kdder med strikketyet mitt.




Jeg fatter mot og kjemper imot. For strikkedamer som meg, sindige eller ei, vet hva som m til nr noen kdder med strikketyet mitt.



#kdd #strikkety #knuter #hjemmelaget #hndarbeid.

Bare EN tilbakeomgang

  • 06.02.2016 kl. 00:21





I dag hadde jeg formiddagen helt for meg selv. Bare meg. Gradvis, ettersom det lysnet ute, gikk det opp for meg at dette kom til bli en strlende vinterdag. Ja, en dag, helt perfekt til komme seg ut p tur. Jeg bestemte meg raskt, og det var en snn bestemmelse som var klinkende klar og vedtatt helt uten protester fra meg selv.

Jeg gikk ut p verandaen og virkelig nt synet av et vakkert vinterlandskapog gledet meg til komme meg ut p en god tur. N var det bare finne frem varme turklr.



Men det er bare det, at nr jeg skal inn fra veranaen, i gjennom stua, s m jeg p et tidspunkt, passere salongbordet. Det er der strikketyet og garnet mitt ligger. Ja, alt det der som enkelte her hjemme gjerne beskriver som rot, noe som for meg er helt uforstelig.



Jeg har ftt et par armer inn p en pinne med bol, 423 masker p en pinne i strrelse 2,5. 423 masker som skal strikkes frem og tilbake. Jeg skal bare ta en bitteliten titt p arbeidet som er gjort. Bare et glimt, fr jeg raser ut p denne turen som jeg HELT SIKKERT skal ut p.

Og nr jeg ser, tenker jeg."Det hadde jo vrt fint bare ta en omgang, med noe mnsterfarge, bare for se om det blir bra. En omgang gr jo raskt." S det gjorde jeg, men alle som ha strikket 423 masker p pinne 2,5 i mnster med to farger, vet at s fort gjort er det ikke. Men det er nrpinnen er strikket ut, at jeg tenker; "Lurer p om jeg ikke bare skal taEN tilbakeomgang, fr jeg gr ut, snn at jeg fr sett litt bedre hvordan dette mnstret tar seg ut".

Og for alle som har forskt strikke en tilbakeomgang, med 423 masker p pinne 2,5, vet at det ikke gr srlig fort. Nei, for har en fremoveromgang gtt sakte, s gr en tilbakeomgang sakte p en enda saktere mte. S det tar litt tid, det kan man trygt si.

Men da jeg endelig kommer ut omgangen, ja, den tilbakeomgangen, s skal jeg se det hele forfra, og jeg skvetter godt til og utbryter; "Men det var da voldsomt s flott dette ble da, Tone, ja n overrasker du meg". Og litt sjarmert av all den selvskryten, fant jeg ut, at fr jeg gr ut en tur, s tar jeg en rask fremoveromgang. Ja, for jeg vet jo at en snn omgang tross alt er raskere enn en tilbakeomgang, selv om den nok er raskere p en sakte mte.


Det s var litt dumt da, var at jeg fant p at jeg skulle koble p en blfarge. Og det vet alle som har strikket 423 masker med tre farge, at det tar litt tid. Kanskje ikke s lang tid som en tilbakeomgang, men den er ikke srlig rask heller. Mer snn sakterask p en spesielt sakte mte.



Og da jeg endelig var kommet ut pinnen, sa jeg til meg selv.; "N er det tur, og det blir veldig flott". Og s reiste jeg meg, nei, det er ikke tull, jeg reiste meg og gikk ut i gangen og fant frem turklrne og tursko.

Men det hadde tatt litt tid med de fremoveromgangene og den bakoveromgangen, s jeg var sannelig blitt litt sulten. Men jeg har jo ikke tid til spise noe n, nei da rekker jeg jo ikke ut fr sola gr ned. "Det kan du skrive opp at det ikke blir tid til", sa jeg til meg selv. Men s tenkte jeg at jeg kan jo fikse en kopp kaffe, bare en i full fart fr jeg stikker p tur. Gud, s deilig det skal bli, tenkte jeg, -ja, den turen, alts, og gledet meg stort.



Det er bare det at det er litt kjedelig drikke kaffe uten ha noe gjre, s jeg fant ut at jeg godt kunne ta en snn tilbakeomgang, mens jeg drakk. Bare EN tilbakeomgang mens jeg likevel var opptatt med drikke kaffe.



S jeg startet p den tilbakeomgangen, og det vet alle som har strikket 423 masker med pinne 2,5 p en tilbakeomgang, at det gr iallefall ikke fortere enn sist gang. Derfor tok det litt tid. S kaffen ble faktisk helt glemt.

Da jeg kom ut den tilbakeomgangen og skulle snu strikketyet, kvapp jeg til noe s durabelig, for det ble da overraskende bra. Det var da helt umulig og ikke ta fatt p en runde til. Ja, for det vet alle som skvetter tilnr de har gjort det s bra, at det er helt mulig ikke fortsette.


S det blir faktisk noen fremoveromganger som gr rimelig fort p en sakte mte, og noen bakoveromganger som gr sakte p en betydelig saktere mte.



Og solen forsvinner, uten at jeg helt merker det denne dagen.




Med ett kvepper jeg til igjen. Ja, det er ikke pga det er blitt s vakkert. For jeg har i grunnen vent meg til at jeg kan godt like det strikketyet. Nei, jeg fr ye p klokka, det er10 minutter til seinvakta mi starter.

Jeg hopper inn i arbeidsantrekket og kort tid etter sitter jeg i en kommunebil, mens det mrkner rundt meg,



........og tenker over hvor det ble av den turen, som jeg HELT SIKKERT skulle ut p i dag. P denne flotte vinterdagen.

#omgang #strikk #strikkehverdag #vinterdag.

Den fryktede omgangssyken

  • 03.02.2016 kl. 17:13



Jeg er dessverre blitt rammet av den fryktede omgangssyken. Jeg forstod det ikke egentlig fr i natt. Jeg ble sittende oppe lenge etter at lysene var slukket i husene rundt oss. Totalt ute av stand til finne senga, gikk det opp for meg, jeg var rammet av denne fryktsomme sykdommen -OMGANGSSYKEN. Jeg bare mtte, -strikke omgang p omgang p omgang.



Og som vanlig, nr man innser at man er blitt rammet av en kronisk og alvorlig diagnose, er det Doktor Google som gjelder. Jeg s det helt ndvendig finne ut mer.Det var bare koble seg p nett. Og hva fant jeg?

Det meldes om en stor oppblomstring, bde lokalt og nasjonalt, av tilstanden, som allerede har ftt store samfunnsmessige konsekvenser, for ikke snakke omalle depersonlige lidelsene.

Det er foreksempel kommet klager fra flere prrende, srlig ektemenn som ikke har sett det holdbart vretvungettil legge seg alenekveld etterkveld etter kveld.Flere av disse personene har gitt uttrykk for et sterkt behov for personlig sttte og hjelp i en svrt vanskelig tid.

Helsesstre over hele landet slr n alarm. Unger, helt ned til tenrene, har fortalt om forvilelsen med mtte st opp til synet av garn og strikkety flytende utover i sofa og p salongbord.Snne belastninger kan vre store forholde seg til for barn som trenger trygge rammer og forutsigbarhet i hverdagen.



Ikke nok med det, fra arbeidsgivere, meldes det om ansatte med slve blikk og som i kende grad m innta store mengder koffein, for i det hele tatt fungere.

Det kan se ut som at det strste symptomtrykket, befinner seg p nattestid, men man kan ogs oppleve suget etter omgang, p omgang, -p omgang, p dagtid ogs.

De lrde strides om rsaken til tilstanden og debatten gr i sosiale medier. Enkelte professorer hevder at omgangssyken er en direkte flgessykdom av gleden ved lese strikkebker, mens andre igjen hevder at sykdommen er arvelig, nedarvet fra omgangssyke mdre.

Jeg forstr det dessverre slik at ingen legemidler er forelpig tilgjengelig for tilstanden, mendet varslesfra flere hold at der finnes enkelte lyspunkt for de rammede.Behandling er under utvikling og utprving, mener kun testet av et ftall av de som lider. Og siden dette var en reneblindtest, er det usikkert p om man virkelig harklart se det totale bilde av tilstanden.

Likevel, her er noen av de rdene som ser ut til ha effekt for dempe symptomer, og dermed gjre skadene og flgesstilstandene mindre uttalte.

1. Innta en enhet Cognac hvert 15. min inntil det gr spass i surr at man mister trden. Her kan man godt bruke av den billige typen, da det kan g med en hel del. Fr inntaket starter, er det lurt hente ut en dyne fra soverommet, fordi svn har en tendens til inntre kort etter at full effekt er oppndd.



2. Unng starte opp med hndarbeid i morsomme og inspirerende mnstre, som fort kan fre til en tvangsaktig drift til se det vokse. Dette gjelder ogs for flotte farger og garn som er godt strikke med.



3. Ta 2- 3 tabletter med avfrende virkning, 8-10 timer fr normal leggetid. Dettehar ikke srlig effekt p behovet for taomgang p omgang, men det erlikevel lite sannsynlig at man fr muligheten.Dog har denne behandling ikke vist seg til dra i en positiv retning for unng de slve blikka p dagtid.



Siden behandling forelbig er p forskningsstadiet, berkilder fra Folkehelsenom at de som nsker utprve rdene, gjr det i nrt samarbeid med fastlege, barnevern og helsestasjonen.

Men frst og fremst, SK HJELP.

#Omgangssyken #Strikkedilla #Hndarbeidsglede. #Hndarbeid

NEI, VI TRENGER INGENTING. -bortsett fra de 5 trepinnene, da.

  • 31.01.2016 kl. 18:47



Vi trenger ingenting. Nei, vi skal ikke ha noe. Det vet dere og det vet jeg, at denne Harstadturen ikke en en shoppingtur. Nei, det er en kjrestetur. Da er det kjresterier som gjelder, IKKE shopping.Vi trengerjoINGENTING. Der er jeg sikker, HELT sikker. Det eneste m vre noen pinner, 5 sm pinner, slik at jeg fr gjort noe med alt det restegarnet somble dratt med p kjrestetur til Harstad.

Det er jeg og kjresten enige om ogs. Vi har alt vi trenger. Men ssa han plutselig utp dagen i gr; "Tone vi trenger lufte hodene". Ja, der kunne jeg forsvidt vre enig. Det kan bli litt lite med friskluft pet hotellrom i Harstad.Og jegtar jo snne klare beskjeder til etterretning,trer p lua og rusler ut p verandaenfor hodelufting.


Ja, det tok faktisk en god stund fr jeg forsto at hodelufting ikke hadde noe med frisk luft gjre.Det ble forklart, flyktig og svevende, men dog;hodelufting, det gjres best p et kjpesenter.Og m man, s m man. Fr vi dro, var vi HELT ENIGE, vi TRENGER INGENTING. Ja, bortsett fra hodelufting og muligens fem trepinner.

Men dajeg stod p Claes Ohlson, sjeg at jeg hadde tatt HELT FEIL. De lampene er akkurat det viTRENGER Ja, to snne for bytte ut de der toslitne, gamlesom hengeri heimen. Det M vi ha!!!


Og prisen, tja 299, ikke s verst. Men for dyrt til at vi kjper dem n. Nei, de som henger, henger der godt. Vi kan klare oss uten litt til.

Men videre ser jeg noe som er nesten litt prekrt. For stavmikseren der hjemme har tatt kvilen og minneordene over den er allerede lest. Hyt savnet ble den ogs. Denne TRENGER vi virkelig.


Og prisen, tja 299. Det er kanskje ikke helt tiden for en slik investering n. Nei, vi har jo klart oss uten i noen uker, og kan sikkert klare det litt til.

PVera Modal de der, p rekke og rad. Buksenei perfekt formdyktig stretch. Og jeg tenkte at det, ja, det TRENGER jeg virkelig. For den dongerien jeg har, er for gammel til vise seg ute blant folk i. Den strammer ogs av en eller annen grunn p de utroligstesteder pkroppen.


Og prisen, tja, 299, er n ikke s verst. Men s kom jeg p, jeg gr jo s sjelden i bukse. Jeg trenger det egentlig ikke, investere i en snn sak akkurat n. Nei, den kan nok vente, til senere en gang.

Mens vi foretok hodelufting p kjpesenter, forstod jeg det klart, ja, det varvirkelig mye vi TRENGTE.

Se bare her:







Men ingenting var s prekrt at vi ikke kunne utsette det, en stund til. S vi handlet virkelig ikke, ikke en eneste ting av det vi TRENGTE.

Viskulle bare f tak i noen trepinner, vi, -s var hodeluftingen over. Ja, jeg mttejo ha snne pinner da. 5 trepinner som kan brukes til restegarn p et hotellrom i Harstad. Nille har kanskje snt. Ja, Nille m til. Bare se!!!


NEI, NEI, NEI, IKKE TIL VENSTRE, DRA BLIKKET TIL DEG, TONEKONE!! PINNENE ER TIL HYRE, HYRE!!!

Og med skrtt blikk konstaterer jeg, pinner til hyre, og garn til venstre. Og hodet trekkes mer og mer over til jeg oppdager skiltet.....



HVA???!!!! UTROLIG. Dette kan vi virkelig ikke g glipp av. Ja, noe snt sier jeg til kjresten, som ser sprrende p meg. "Kjenn, Roy, kjenn p det garnet, s DEILIG!!! " Og kjresten kjenner og ser sprrende p meg. "Er det ikke noen flotte farger, Roy?". Og kjresten ser p garnet og s ser han sprrende p meg.

Mer er det vel ikke si. For jeg kjenner det jo p meg. Jeg TRENGER det. Og snt kan vi ikke la g fra oss.



Det ble bare 316, til sammen. Og det er ikke s mye, nr man virkelig TRENGER det.



#Garndilla #Garn #Garnavhengig #Detgodeliv #hjemmelaget

The Beauty and the Beast.

  • 30.01.2016 kl. 12:14

Han var bra heldig hanRoyen min, at jeg tok hekletyet med meg p kjrestetur til Harstad. Han har nemlig lenge nska seg ei BOB-lue, Ja,en lue av hanminiontypen som bare er happy og glad. Det fikk han. I tillegg overraska jeg han med ei monsterkjrring.

Ja, vr s god, bare hyggelig du, ingen rsak. f ei monsterkjrring til frokost er ikke alle forunt.

Men flere luer blir det ikke i Harstad, Nei, for det var egentlig til bli lei av, hekle p snne minionsgreier.Ja, mkkalei av akkurat det i grunnen.

Og det var litt dumt, for den kontstrikka vska mi, ho hadde tatt med seg noe s uhorvelig mye til restegarn p kjresteturen vr.. Ja, jeg oppdaga det allerede i gr kveld, atoppi detvar det rikelig av den sorten.



Hva gjr vi med snt?

Jo,mens kjrestenstuderer mord, leter denfiolette monsterkjrringa etter flere ideer til sysselsetting p kjresteturen i Harstad. Snt kan det fort bli FamilieDrama av.

Ogse hva hva ho finner?Det ultimate tidsfordrivp en hvilken som helst kjrestetur.Romantiske pulsvarmere p et hotellrom i Harstad. . Perfekt!!!



MEN JEG HAR JO IKKE STRIKKETY MED MEG P KJRESETUR TIL HARSTAD.!!! JA, JEG EIER DA ET SNEV AV DEN FOLKESKIKKEN JEG VAR BLITT FORTALT.!!!!

Meeeeen, ........det kan da ikke vre s altfor galt og anskaffe seg en pinne eller fem nr vi likevel skal p butikk. For en ting er hva man tar med, noe helt annet er hva man anskaffer seg mens man alleredeER p en kjrestetur i Harstad.

S n gr vi ut, The Beauty and The Beast..... -vi gr romantikkens ren...



#Minion #Minionsluer #hjemmelaget #hekling #hndarbeid #romantikk

TONE, DU BR IKKE TA MED DEG STRIKKETYET P KJRESTETUR TIL HARSTAD.

  • 29.01.2016 kl. 20:18

Det sa ei venninne til meg for en god stund siden.

Ho sa; "Tone, dubr ikke ta med deg strikketyet p kjrestetur til Harstad!!" Ja, det sa ho jammen.



Nei, nei, nei, ho brukte jo selvflgelig ikke akkurat de ordene. Nei, ho venninna mi vet hva ho gjr, og er av det slaget som vet hvilke ord som VIRKER. Og ho syntes vel ikke det var noen vits f meg til g helt i vrangls.

S ordene hun brukte var; "Tone, hvordan hadde det vrt for deg legge strikketyet hjemme nr du drar p kjrestetur til Harstad?".

Og det var det helt greit at ho sa, siden ho sa det snn, og fikk roa forsvaret mitt betraktelig.

Men jeg er ikkeheltfremmedfor virksomme ord, jeg heller, s jeg SKJNTEdet nok. Ja, jeg skjnte det egentlig med gang,-budskapet var; "Tone, du br ikke ta med deg strikketyet p kjrestetur til Harstad".

Men siden ho brukte ordene; "Tone, hvordan hadde det vrt for deg legge strikketyet hjemme nr du drar p kjrestetur til Harstad?", og ikke det der andre, s fikk det meg til hre etter og ikke avvise forslaget helt.

Jeg og kjresten, ja, han jeg har vrt gift med i snart 20 r, pleier ha snne kjresteturer. Vi drar ikke s langt. Vi drar ikke til Venezia eller Roma eller andre steder som er kjent for svermerier. Nei, vi kjrer til Harstad, og lser oss inn p et hotellrom.Et hotellrom med denne utsikten her.



Det gjr vi flere ganger i ret, og det har vi gjort i mange r. Og det virker helt utmerket, for oss to. Hvem trenger vel Roma og Venezia, -vi trenger hverandre.

Poenget er vre oss sammen, helt uten alt det vi til daglig er opptatt av. Ja, snn som unger, jobb, husvask, matlaging, -ja, lista er lang. Ogdesiste gangene har vi vrt uten strikketyet mitt ogs. For jeg fikk jo klar beskjed: "Tone, du br ikke ta med deg strikketyet p kjrestetur til Harstad", ja, selv om ho ikke brukte akkurat de ordene da.

S da jeg pakket i natt, s gikk jeg tenkte p dette, hva er egentlig greit ta med seg p kjrestetur? Og jeg gjorde nye vurderinger p hver en ting jeg putta i baggen. Ja, lett skal man ikke ta p det der med kjrestetur.



Hva meden av de stifteneher da, som hver en bidige dag gir meg rde lepper,og noen ganger rosa og lilla ogs. Skal de vre med? For blir det egentlig en ekte kjrestetur, hvis kjresteskjorta kommer hjem uten en eneste lebestiftflekk? Ja, snn som jeg grublet og lsninga ble, -at jeg tok dem med alle tre.


, nei, ikke den. Den superen der vil jegIKKE ta med. Den byr meg midt i mot. Og det er ikke greit med snneEKLE greierp en en kjrestetur til Harstad... Men om jeg ikke... Ja, da blir det ikke mye til kjrestetur. S den ble liggende nederst i baggen.



Og klokka fra jobben, den skulleiallefall ikke vre med. Og det hadde den heller ikke blitt, var det ikke for kjresten sa; "N m du huske ta med det sykepleieruret ditt, snn at vi fr satt inn et nytt batteri i det". Det er kjresten sin det, s klokka ble med.



Ja, snn gikk jeg og vurderte og tenkte og funderte i natt, for hver en ting jeg puttet oppi baggen. Men STRIKKETYET ja, det ble hjemme. Fordet haddejegjo forsttt; "Tone, du br ikke ta med deg strikketyet p kjrestetur til Harstad".

Men da jeg satte meg i bilen p denne formiddag, mtte jeg smile. Ja, da jeg satt der, sammen med kjresten, for dra p kjrestetur til Harstad, var jeg BRA fornyd. Jeg s ned i fanget, med godblikket i ansiktet. For noe hadde jeg helt glemt vurdere.... og ingen hadde kommet p fortelle meg, at HEKLETYET var dumt ta med p kjrestetur til Harstad.



#Strikkety #Heklety #Kjrestetur.

Kan man klare elske en trblete hndveske?

  • 29.01.2016 kl. 05:25



Det har kanskje noe med natta gjre, at jeg har slike tunge tanker. Ja, det skulle ikke forundre meg at det er flere der ute, som forholdsvis lett fr tunge tanker, nr natta gr mot morgen og man prver elske uten helt lykkes.

Og den jeg virkelig elsket, den gikki spla i natt, den som har vrt trofast og stttende i s mange r, den forsvant ut av livet mitt brutalt og virkelig for f timer siden.



Er det rart at jeg har snne tunge tanker?

Men det har jo bare vrt brk med den strikkaveska helt fra starten av. For dere som har fulgt dramaet her og her, vet at det ikke bare har vrt lett. Jeg ble lurt trill rundt og s ble jeg konfrontert med min egen inkompetanse innen strikkefaget.

Og ikke nok med det, fortsettelsen p visa var at jeg ble s inn i hampen satt p plass av den veska, i gr kveld IGJEN

Ja, n har det seg snn at det gr litt i tull med dagene.... og nettene, de har ogs ftt en tendens til spille meg et puss. Men i gr kveld, alts onsdagen, skulle jo den nye veska ferdigstilles. Jeg hadde innsett totalbommen med garnmengde og vrt hamstra NOK. Jeg hadde innsett at man fr ikke til tovevesker med 6 nster, men 8 nster, det fr da holde, i MASSEVIS.

Det hadde det ogs gjort,om man har en forkjrlighet for deformerte hndvesker uten skulderreimer eller annet fastholde i. Etter ha studert den en stund, var det bare fastsl, atjeg er ikke helt derenn. S jeg gav opp hele greia, og mtte ty til svn den natta ogs.


Men da jeg stod opp i dag, da.....,Ja, selv om jeg er noks sperret i toppen, akkurat n, s tror jeg at i dag, m vre den dagen som kalles for torsdag. Ja, det var denne torsdagsmorgen jeg kom til tenke at det er ikke s lett f handla p Spar, nr man ikke fr muligheten til ta sin lovplagte matpause. Nei, en snn matpause, det var helt umulig for meg f gjennomfrt denne dagen.

FOR MAN HAR DA IKKE MATPAUSE NR MAN IKKE ER P JOBB? Ja, det skjnner jo alle.

S etter en rekke huslige gjreml, bestemte jeg megfor ta en helt vanlig husfruetur p Spar for handle innhelt vanlige husholdningsprodukter til heimen.Siden det begynner ryktes at jeg er litt vel ofte se ved garnhylla p Spar, planla jeg bare legge noen nster, snn tilforlatelig i handlekurven.Og de planene de fortalte jeg ikke til noen....

Men da jeg kom dit, oppdaga jeg at en eller annen mtte ha skjnt at noe var i gjre og SENDT BUD OM FULL SPRRING AV OMRDET FR JEG INNTRAFF STEDET!!!


Men d vkna kampviljen i denne dama, og jeg brt sperringene og kjempa meg frem. Fikk tak i 3 nster, som jeg handla inn til hus og heim sammen med brokkoli og blomkl. Ja, 3 nster. Det m i alle fall til, tenkte jeg.

Vel hjemme trbla det seg igjen. For jeg strikka og strikka, og tror dere at 11 nster var nok? Nei, for det var det nemlig ikke. DET VAR ALT FOR MANGE!!!! . Men det turte jeg selvflgelig ikke si til meg selv. Det skal da vre grenser for hvor mye ppekning av inkompetanse man skal tle i lpet av f dager. Derfor gjorde jeg bare som ingenting, og satte meg til for hekle blomster, med den strste selvflgelighet. Ja, veska m ha blomster, det hadde jeg jo EGENTLIG tenkt hele tiden...



Og s, ja, da kunne den puttes i vaskemaskinen og jeg venta de skarve minuttene det tok mens jeg tenkte. N, N er det like fr. Den veska skal jeg alltids f vent meg til. Vi har bare hatt litt startvansker sammen. Og jeg begynte i grunnen glede meg litt til den kom ut.....

MEN DEN M JO HA KNAPP. DEN HAR JO HULL!!! JA, HAR MAN HULL, S M DETDA ENKNAPP TIL. S forferdet ble jeg da jeg oppdaget at jeg ikke hadde tenkt p den saken, at hele bildet ble skikkelig uskarpt.


Og mens klokken nrmet seg natten, begynte jeg lete etter en knapp som passet. Men tror dere jeg fant noe? Joda, jeg fant datapennen som har vrt borte en god stund, menen knapp som passet den veska, var ikke oppdrive.


Det var egentlig bare en som kunne vre aktuell i strrelse, og da jeg holdt den inntil, s bare gremtes jeg... NEI, FYTTE RAKKERN, DET ER DA TROSS ALT GRYENDE KJRLIGHET JEG PRVER F TIL HER.



Men heldigvis, et STRIKKEGENI, hadde vrt s lur ta med rikelig med garn fra Spar. Akkurat nok garn til gjre knappen vakker, - med en heklekrok...


Og da klokka nrmet seg 3 i natt, la jeg kappen i maskinen, sammen tre ulltryer i rette farger..



Jeg sa til meg selv; "N er det veldig viktig at du ikke setter p maskinen, for det et midt p natten og den brker s flt". Og s satte jeg p maskinen.

Og det vet alle som venter p at en knapp skal toves i maskinen midt p natten, at legge seg, det er bare glemme.

Men det passa egentlig godt at jeg mtte vente p den knappen i maskinen, for jeg har ganske s mye foreta meg. Jeg skal nemlig med kjresten til Harstad i morgen tidlig. Ja, jeg tror det blir i morgen tidlig. Enkelte vil kanskje hevde at i morgen tidlig, fredag morgen, alts, er i dag, men i alle fall, jeg har en del gjre fr den turen. Ja, for en kjrestetur p flere dager, den m planlegges litt.

Men ei hndveske har jeg i alle fall ha med, selv om den er av det trblete slaget. N gjenstr det bare se, om den er blitt til for elskes.


God natt, ....eller enkelte vil vel hevde at det er en god morgen.

#hndveske #toveveske #strikk #heklaroser #strikkehverdag #hndarbeidshverdag #egendesign

En strikkekompetanse i fritt fall

  • 27.01.2016 kl. 23:35

N har noen gjort et veldig drlig arbeid. Ja, helt amatrmessig, egentlig. Hvem kan vel vre s tpelig dum og tro at 6 nster Naturgarn fra viking var nok til lage en ny yndlingsveske. Ja, en snn som kan romme bde lommebok, mobil og ndhndarbeid. Og for dere som ikke aner hva jeg snakker om s er det mulig f en noks grundig innfring i problemstillingen her.


For i gr kveld, strikket jeg og strikket, og s strikket jeg litt til, mens jeg hadde god tro p at alt skulle ordne seg slik at jeg fikk veska p toving og kunne ta den i bruk allerede i dag. Og etter at jeg hadde tenkt slike tanker, hva gjorde jeg da? Jo jeg strikket og strikket, og s strikket jeg litt til,-til det plutselig ble en BRSTOPP. Ja, det var alts egentlig det naturgarnet fra Viking som brstoppa.

HVA???

Snakk om STRIKKEKOMPETANSE!!! Det m jo vre en STRIKKEMESTER av KLASSE som klarer gjre en slik beregning!!!

Klokka var noe med23, og spass vet jeg, at selv om Sparbutikken har strukket seg lang og tatt inn Naturgarn fra viking, s er det vel litt mye forlange at de skal holde pent til langt utp natt for tilfredsstille veskestrikkende damer.

Jaja, tenkte jeg "det var den vkennatta, ja, der gikk den i vasken. Jeg blir vel tvunget til bruke den p svn og snt, akkurat i natt "

Og vel i seng, kom jeg til tenke p det hefte en eldre dame putta i hnd mi i gr. Ja det s snn ut.


Ikke spr meg hvorfor hun putta det akkurat i mi hnd og hvorfor hun trodde at akkurat jeg ville fr bruk for det. Selv var ho ikke interessert i strikk, s ho hadde tenkt p meg. Man sier selvflgelig ikke nei til snt, ja selv om det er meg en gte hvorfor ho tenkte p akkurat meg.

Og nr man blir tvunget til bruke natta til sengs og er det godt ha et snt hefte bla i. Og der, p side 23, slr dette bildet mot meg.



PRINSESSEGENSEREN!!!Genseren til alle som vil vre prinsesser akkurat denne vinteren. Er det mulig!!! Jeg har funnet den ultimate genseren til akkurat meg!. Og mens jeg drmmer meg inn prinsesseverdenen ogplanlegger vinteren som adelig, leter jeg etter det med liten skrift, jafor forsikre meg om at detikke er noe lureri p gang.


Og haken var der. Man m vre vakker, ja, VAKKER.

S der i nattens mulm og mrke blir det ndvendig ta et selfie, bare snn for sjekke om jeg oppfyller krava til anskaffelse av den ultimate PRINSESSEGENSEREN.



Og fr konklusjonen ble tatt, sovna dama, med bustete hr og falmen negl-lakk, mens ho drmte prinsessedrmmer med et prinsessesmil om munnen.

S kom dagen, ja, den dagen i dag. Ny arbeidsdag, og med en nye arbeidsdager, pleier det som regel komme ny spisepauser... snne som er til for ha jobbpause og mat. Og det var da jeg oppdaga det!!!

HVA???!!

Ja, jeg skal ikke pst at jeg ble s veldig overrasket over at jeg ikke hadde matpakke med meg denne dagen heller. Jeg begynner jo egentlig bli ganske vant til den saken. Det ble vel heller en snn:

HVA???!!

Men mat skal man jo ha, s det var bare komme med et bebreidende sukk og riste p hodet til meg selv, fr jeg tok turen innom p Spar. Ja, mat m man jo ha.

Men da jeg kom ut i bilen igjen og tok fram posen for sjekke innholdet. Ja, davar det ei som ble braoverrasket. Ja, det ble et snt:

HVA??!!!



N skal det sies at jeg ble ikke s veldig forundret over at det var Naturgarn fra Viking i posen. Nei, nr sant skal siers, s var jeg egentlig ganske s forberedt p akkurat den saken akkurat i dag.

Men det som overrasket ganske s mye mer..... HVOR I GRANSKAUEN BLE DET AV MATEN???

Men n sitter jeg her strikker med rosa og turkis, drmmer prinsessedrmmer og tenker p natta. At den kan faktisk bli ganske god. N skal det vel vre nok garn, til fikse en veske som rommer alt, til i morgen tidlig.

Hvis man har klart beregne da,men skal ikke se bort fra at akkurat den kompetansen er iFRITT FALL.

#Garn #Garnavhengig #Strikkedilla #Strikk #Hndarbeid #Hjemmelaget #Toveveske

Lurt trill rundt igjen.

  • 26.01.2016 kl. 20:30

Det hendte noe hyst merkelig i dag. Noe helt uten forvarsel. Det dukket opp noen nster med turkisrosa garn, nesten helt uten forvarsel.



Jeg er i grunnen usikker p nr alt dette begynte. For dagenstartet svrt forsiktig, med en vekkeklokke i syvtiden og en sykepleieruniformsom komp kroppen. Enda etter en stund satt jeg bak et ratt i en kommunebil.


Og p et eller annet tidspunkt den formiddagen s kikket jeg over p setet ved siden av meg. Passasjersetet. Der var det alts ingen passasjerer, men en hel del sykepleierrot. Sykepleierrot, er ikke srlig farlig, men det er ikke srlig pent heller. Det er bare rot etter en sykepleier.


Jeg ble ganske s overrasket over det jeg s. Ja, ikke overrasket over alt det rotet, jeg er egentlig vant til at jeg ikke har det snn plettfritt rundt meg. Det er bare det at den veska mi, den kjre veska mi, hadde ftt en skikkelig trkk. Ja, for dere som ikke fikk det med dere, s gjentar jeg bilde her, med en aldri s liten tydeliggjring.




YNDLINGSVESKA mi!!! S utrolig trist! Jeg skal innrmme at selv om jegtenderer sterktovertil rosablogging (sjekk farge p overskrift ogfarge p uniform), s er jeg ikke helt kommet der at jeg har designerveske. Ikke er det srlig mye skinn i den veska heller, eller noe annet som kan minne om "fashion and style". Men den veska, denelsker jeg.

Jeg har da mange andre vesker ogs, bde kulere og mer fancy. Men alle de veskene er helt ubrukelig. En veske M ha rom til et hvilket som helst strikkearbeid. Ja, for en veske som duger m ha plass til et BEREDSKAPSHNDARBEID, nr som helst. Et snt hndarbeid til NDEN, om en eller annen katastrofe skulle inntreffe og en ble sittende fast et sted, uten noe henge fingrene i.

Men jeg har da store vesker ogs, snn som denne i kontstrikk


Men den er liksom for stor, og s er den i grunnen opptatt til enhver tid. Ja, for dere som ikke fikk med dereHVA dener opptatt av til enhver tid, s gjentar jeg bildet, med en liten tydeliggjring.



Men der i bilen, litt utp dagen, gr klokka over imatpausetid og sykepleieren forbereder segpnringsinntak. Og selv om den lurvete veska er ganske stor, kan ikke denne dama finne en eneste matpakke der, ikke denne arbeidsdagen heller.

Siden magen buldrer finnerjeg det best ta turen inn p Sparbutikkenfor lete etter nringsmidler. Mat m man ha, og mat fant jeg. Ja, jeg vet, jeg tenderer over til rosablogging, men likevel, enn s lenge kan 50 % komme godt med.



Og for alle dere som tenker at jeg har brutt alle forsetter om et sukkerfritt liv, s finner jeg det ndvendig og gjentasamme bildet, bare fra en litt annen vinkel.



Jo, den var sukkerfri, og jeg har egentlig ingen grunn til kjenne meg gira. Likevelflerjeg en sitrende spenning i kroppen. En slags god uro, -noe er p gang.Noe jeg ikke kan skjnne helthva er. Og mens jeg leter etter svar p denne underlige tilstanden, s leter jeg ogs i posen fra Spar.


HVA????????!!!!!!

Jeg mener

HVA?????!!!!

NEI DETTE KAN JEG ALTS IKKE GODTA. NOEN HAR FYLT GARN I POSEN MENS JEG HANDLA P SPAR. BARA PUTTA OPPINSTE ETTER NSTE I HELT UTROLIGE.....VAKRE FARGER. ET SLAGS GARN TIL TOVING.

HVEM??????!!!!!

Jeg mener

HVEM????!!!!

Mer forundret enn jeg flte meg der og da, ja, detskal men lete lenge etter. Ja, man skal vel helt tilbake tilsist torsdag da jeg mtteforbi et garnutsalg etter jobb... Men gradvis m jeg bare godta, at jeg er blitt lurt trill rundt igjen. Tror jeg m vre et fryktelig naivt menneske.


Vel hjemme i stua, senere, kom jeg p, at det var da egentlig ikke s dumt det der med bli lurt trill rundt med det garnet. Selv om det var pfallende pussig at det skjedde akkurat i dag etter at det gikk opp for meg at jeg trengte en ny veske.For det garnet passer jo perfekt til akkurat det formlet. En hndveske, akkurat passe stor, -perfekt til lommebok, mobil og ndhndarbeid.

Og den saken som hastet snn den jeg fikk et prekrt behov for lage her, Ja, den trenger jeg nok egentlig ikke med det frste.

Den fr nok bare vente.

.

For n er det en veske som venter p bli til. En det er et mer prekrt behov for.

Ja, det er ikke bare jeg som er forundret, over at et nytt strikkety er p gang. Helt uten forvarsel. Joda, MIchel, jeg vet, jeg vet. Men jeg ble lurt trill rundtigjen. Ja, jeg vet, -n igjen.



Men noen gang er det godt bli lurt TRILL RUNDT.Noen ganger kan det vre til stor nytte.

#Lurt #Hndarbeid #Garndilla #Strikking

Det er da RASENDE FESTLIG lese bokanmeldelser av strikkebker.

  • 25.01.2016 kl. 17:21

I dag har jeg sett en videosnutt om en strikkebokanmeldelse. Ja det var denne. Det var morsomt det!! Det handla om en bokanmeldelse av strikkebker.



Ja, for detsom er s fint med vre snn strikkedame, er at man fr s god tid til TENKE.... Jeg, for eksempel, strikker ganske mye, og da hender det at jeg tenker et lite stykke forbi de maskene, mens pinnene gr. Ja, jeg pstr ikke at det blir s kronglete eller avanserte tanker, men det blir fort en god del tenkning i grunnen.

Som i dag, for eksempel, nr jeg frst bare sitter her og strikker rett og rett og rett, s er det fort gjort surfe litt p nettet samtidig. Ja, det er ikke s avansert surfing alts, sden stakkars strikkehjernen min blir ikke helt utmatta av den grunn.Og i dag havna sannelig tankene mine midt oppi en debatt om strikkebokanmeldelser.



Det varen RASENDE FESTLIGfilmsnuttdet.

For tror dere ikke at jeg ble oppmerksom p et kjempeartig ord; ATRIBUTTER. Det ordet har jeg ikke hrt p lenge. Det er et snt fint ord som man brukte forvakre bryster fr i tiden. Ja, det var vel tilbake til snn fr krigens dager, da man ikke hadde helt mot til kalle et bryst for et bryst og mtte ty til finere omskrivninger. Men morsomt, ja, det er det. ATRIBUTTER. Jeg m le. Men det skal n sies at selv om det klinger ganske s bra, s er det for meg et lite gufs fra en annen tid. . Mest komisk, ja, til le av.

Da liker jeg KLOMPELOMPE-ordet bedre. Det er i alle fall ikke fra fr krigens dager, og det gir godflelsen.

Men en annen sak som gjr denne anmelderensMORSOM og UNIK, erhans utbredte bruk avIRONI som virkemiddel. Det erjo en innertier i ironiens verden nrhanvelformulerende og klart hevder at en aldrende Dorthesom ikke lenger har de der ATRIBUTTENE .. (ja, det vi n for tiden kaller for vakre bryster, alts) LURER unge jentertil kle seg i sekkegenserer for hevne seg. Haha, klinkende klar Ironi, for hva annet kan det vre? Jeg for eksempel er verken ung eller har srlig til bryster, men har fire Skappelgensrer.Ja, og etter ha sett denne filmsnutten, tenker jeg at det er p tide skaffe seg noen fler, for n er det Skapppeln som gjelder, TYDELIGVIS. Superironi, helt klart, hva annet i grunnen? Det kan vel aldri vre.... -superidioti?

Og s liker jeg den filmsnutten s godt, for den har mye lrdom i seg. Ja, jeg synes det er kjempehyggelig gjort av den bokanmelderen gi oss strikkedamer en grunninnfring i kroppslige hersketeknikker. En snn lrdom er jo gull verd. SUKKING. HPLSHETSBLIKK. SKJNNER-DU-INGENTING-BLIKK. Ja, jeg er allerede kommet i vingen. Tusen takk.



Ja, s artig var den filmen, at jeg selvflgelig mtte klikke meg inn p anmeldelsen i Morgenbladet.

Kom ikke si at ogs snne anmeldelser kan vre viktige og lrerike. Ja, snn i tillegg til bare vre festlig lesning. Nei, for i dag lrte jeg at vi strikkedamer, leser strikkebker for LRE strikke. , det var HELT nytt for meg det. Ja, men man skal jo ikke forventeat jeg skal vite all verden heller, jeg er jo bare en strikkedame. Tenk at man kan ta snn feil. Jeg kanbare ikke helt forst hvordan man skal klare ta i bruk strikkebker, hvis man ikke allerede KAN strikke fra fr. Ja, jeg har tenkt og tenkt over akkurat denne saken i dag. Men det kan fort vre at det kan bli for avansert for meg, forst alle disse tingene, for jeg er jobare en snn strikkedame, som i kende grad leser strikkebker.Men da er det jo godt at vi virkelig har sakkyndige innenfor temaet, som vet hva som gjelder, og har makt nok til f det p trykk.

Jeg,for eksempel, lrte strikke av min mor da jeg gikk p barneskolen, og har alltid brukt strikkebker til videreutvikle og engasjere meg, for ha mer glede av det jeg lrte av henne, og som hun igjen lrte av sin mor. Men n vet jeg jo bedre, m bare takke for at jeg endelig er blitt opplyst.

Det er ogs flott f vite at "3 r sm" er en hemmelighet som ikke br rpes. Det har jeg ikke forsttt fr. Nei, jeg har aldri skjnt at det var s hemmelig. Trodde de fleste strikkebokbrukere visste hva den saken innebar.

Men at KLOMPELOMPE skal vre s vanskelig uttale, nei, akkurat det m jeg protestere p. Da er det betydelig vanskeligere si ATRIBUTTER, hvis man da ikke har vd lenge p akkurat den saken da.

Ja, det skal sies, at jeg beklager at jeg ikke har ftt lest s mye mer om denne bokanmeldelsen i dag. Det er fordi jeg har vrt mange timer p jobb.Jeg mtteforberede internundervisning sammen med kollegaer. Men det skulle jeg selvflgelig ikke sagt hyt her i denne sammenheng. Nei for snt noe kan fort trekke ned statusen min som tanketom storstrikkebokforbruker. Ja,en snn som ikkegjr annet enn klirre med pinner og kaste bort dagen p fnyttes hndarbeid.

Men lese bokanmeldelser av strikkebker er rasende festlig. Hvis jeg fr lov komme med en anmeldelse av en bokanmeldelse, s er denne virkelig anbefale.

Hilsen en Tone i Skappel, med lnte Atributter.



#Strikkebker #Strikkedilla #Tanketomhet #Strikkebokanmeldelse

AT DET KAN BLI S MYE KRANGLING BARE P GRUNN AV ET STRIKKETY

  • 24.01.2016 kl. 12:52

Heldigvis har det roet segbetrakteligi dag. Men i gr kveld, ja i gr kveld var det bare brk i denne heimen.

Jeg satt strikket p jakka mi. Ja, den som det haster s veldig med, og som jeg fortalte om i gr.Jeg strikka og strikka ganske lenge,men s tenkte jeg. N m jegda hakommet til opp under armene. Jeg gjorde som det er pkrevd i enslik situasjon. Jeg fikk beina ned av bordflata og reiste meg opp for mle.



Lenge stod jeg snakka med meg selv. Det var bare snn godsnakking akkurat da alts, selv om det var innblanda hy grad av usikkerhet om lengden passa.Resultatet av den samtalen ble at det faktisk er ganske vanskelig mle p kroppen, nr maskene er trykt sammen p en rundpinne.

S naiv som jeg er, henta jeg en strikkejakke ut fra garderoben for f tatt noen korrekte ml. Ja, det var en jakke jeg strikka i hst og som passer PERFEKT . Derfor tenkte jeg at den er PERFEKT mle etter.



Men jeg skjnte allerede da jeg fikk se de to strikkejakkene sammen, at dette var en tabbe. Ja, n blir det brk, -det forstod jeg. Tenkte kjapt at her var det lurt vre litt i forkant, s jeg sa forsiktig til meg selv; "Der er heldigvis bestemt at det skal vre korte ermer p denne..... "

Men jeg s det p hele meg, -kroppssprket, -blikket, -fiklingen, ja, n brer det ls. Og det kom som en foss fra meg selv; "Nei , her m det vre lange ermer. Det kan du og se. KLARER DU IKKE SE DET? Er du helt dum eller? Ja, se p meg, nei SE P MEG. Det kan du og se, den strikkejakken fra i hst hadde jo vrt helt teit uten armer. Ser du det ikke? Ser du det ikke? Se p meg og si at du ikke ser det. Helt rlig? "

Og jeg som alltid har vrt svak for slike hersketeknikker, tok mot til meg og henta en katalog, Ja, jeg viste meg selv et bilde av en jakke som helt PROFESJONELLE designere hadde fikset. Der var det korte ermer og jeg tok mot til meg og prvde meg p noe smlige hersketeknikker jeg ogs; "Hvorfor kan du ikke barestole p meg for en gangs skyld. FOR EN GANGS SKYLD. Du stoler ALDRIp meg"



Men det hjalp visst ingenting. Jeg kom ingen vei med meg selv, og det endte med at jeg mtte legge opp alle de gr nstene foran meg i sofaen, for virkelig overbevise, at det var akkurat p grensen om det var nok garn til klare f til ermer p den saken.



Og jeg prvdeigjen argumentere med meg selv;"Mener du at jeg skal sitte her strikke lange ermer p pinne 2,5, for s oppdage at jeg rett og slett ikke har nok garn til fullfre? Ja, hva gjr jeg da? HarDU tenkt fikse det? Ja, skalDU sitte her rekke opp,kanskje? Ja, det hjelper jo ikkeMEG stort likevel".

Da var det ei som reiste seg, -litt snn hastig og brtt.Og jeg skjnte at slaget var tapt. Det skal da vre grenser ogs for hvor mye en skal orke protestere.

S n sitter jeg her og strikker p lange ermer til ei strikkejakke, som nok vil bli ferdig en gang. Bare det ikke blir mere brk underveis.



#Krangling #strikking #hndarbeid. #Egendesign #Hjemmelaget

JEG HAR FTT ET AKUTT OG PREKRT BEHOV

  • 23.01.2016 kl. 12:40

Det er klinkende klart. N er det alvor. Jeg kjenner det midt i magen, og det strmmer opp gjennom brystkassa, og gir suget, fr det fortsetter opp og inn i hjernen, somfr armene i sving.

Ja, jeg har ftt et akutt behov for ei strikkejakke.

Siden behovet kom s brtt og akutt, har jeg ikke ftt gjort s mange studier p hvilken jakketype kroppen suger etter. Henta frem noen bker, for finne akkurat den rette for meg, men s ble det hastevedtak om bare f starta.


Ja, akkurat det skjedde som kjent (her) under en pultp Nordlandssykehuset.

Men det skal sies, at siden behovet er s prekrt, ja,da var det ikke et smarttrekk velge BabyAlpaca Silk og pinne2,5 til f utfrt den jobben. Nei, det var ikke en innertier, siden det hasta snn, mener jeg. Men snne hastevedtak blir ofte hastig vedtatt og konsekvensene for meg blir at jeg blir tvunget til hastestrikke. Takk for den du!


Det forstr jo enhver, at strikker man med s tynne greier, s m man strikke s det spruter for dekke det akutte behovet for en strikkegenser. Ja, det gjr jeg da ogs, jeg SPRUTSTRIKKER.

Enkelte vilnok lure p hvor det behovet egentlig kommer fra, og hvorfor s prekrtakkurat n. Ja, si det. Men nr magen frst fr bestemme, s er den ganske tydeligp hvor viktig det er.

For tar man en titt inn i garderoben min og retter blikket mot hylla med det hjemmestrikkede, ja da finner man neppe det behovet her noe sted.



Nei, enkelte rster vil vel heller hevde at her er behovet for rydde, strre en behovet for en strikkejakke. Og til det m jeg bare si; JEG HAR DA IKKE TID TIL RYDDE NR JEG BLIR TVUNGET TIL SPRUTSTRIKKE!!!

Det haster, ja, det haster virkelig, s man skal ikke se bort fra at deler av nattesvnen blir forringet og klrne p vaskerommet fr ligge ubretta enda noen dager.

For magen kan nesten ikke vente til se den ferdig. Med alle fargene som skal p etter hvert.



S n er det bare strikke s det spruter, for behovet er virkelig akutt og prekrt. Det kan jeg kjenne p suget i magen.

#Strikkegenser #mageflelse #strikk #hjemmelaget #behov #hndarbeid

Nei, man strikker alts ikke nr man er p kurs.

  • 22.01.2016 kl. 14:36

SELVFLGELIG strikker man ikke nr man er p kurs.

Nei, der gr grensen.

Man viser respekt for den stakkars foreleseren som skal formidle fagtung viten til de fremmtte. S man strikker alts ikke nr man er p kurs.

Det var ikke derforjeg pakka ned nster og garn i vska, fr jeg satte meg bak rattetfor ta turentil Nordlandssykehuset. Nei, det varSELVFLGELIG ikke tenkt fra min side legge opp og kjre et maskeres mens undervisninga pgikk. Men man har da pauser. For Guds skyld, man har jo pauser, selv i Nordlandssykehuset.



Ja, det var ikke en av oss 40 kursdeltakerne som hadde tenkt strikke mens vi hrte om vense sr og arterielle sr, om biofilm og all nymotens behandling. Nei, SELVFLGELIG ikke. Vi satt pliktoppfyllende ogikke-strikkende ogtok imot all denne nye viten vi ble servert. Det eneste som var p bordet var kaffekoppen, kursmaterialet og ...ja en av oss hadde dristet seg til ha med litt mer....



Men strikke, nei SELVFLGELIG ikke. Der gr grensen.

Jeg husker da jeg tok grunnutdanningen i sykepleie. Det er spas lenge siden at vi enn holdt p diskutere kjnnsroller og hva som passet seg og ikke for karrierekvinner med respekt for seg selv. Jeg var nok av det slaget som tok det p ramme alvor. Jeg noterte flittig i timen, og strikket i pausene. Ja, vi hadde pauser p Haukeland sykehus ogs, tro det eller ei.

Men det hente da at jeg planla vre litt uskikkelig. Ja, da satte jeg meg ganske langt bak, og s hadde jeg et bittelite strikkety... eller heklearbeid i fanget. Jeg gjorde meg liten og nesten usynlig, og koste meg med lage vakre hndarbeidskreasjoner, men jeg fulgte KJEMPEGODT med. SELVFLGELIG, fikk med meg alt, hvert et ord som ble sagt fra talerstolen.

Men en dag, da jeg hadde planlagt godt hendte noe jeg ikke glemmer. Bare en heklekrok, og et bittelite nste.... Under pulten.... Problemet var bare at vi ble sittende OPPOVER... Ja, det var snn auditorie, s vi ble sittende OPPOVER. Og det vet alle som har vrt i OPPOVERSITTENDE auditorier, det er ikke s godt gjemme seg der. Jeg var flink alts, lot vre hekle og noterte og fulgte med og levde opp til mitt rykte som FLINK PIKE. Men snne dager i OPPOVERSITTENDE auditorier kan vre ganske lange... Ja, det er nesten for galt ikke f heklet noe... S littutp dagen, kom det hekletyet frem. Plutselig sier foreleseren, som tilfeldigvis var en av disse karrierekvinnelrerne, og jeg siterer (for dette husker jeg): "Noen av oss br legge fra seg husmornykkene hjemme og vre litt mer fagbevisste nr de er p skolen". Og s s hun rett pMEG som ble rdere og rdere, til tross for at jeg sjelden rdmer.

Det virket. Etter det ble jeg FLINKERE PIKE. Ble ikke mer hndarbeid i timene, i alle fall ikke i hennes.

Det var ikke fr jeg jeg tok et par videreutdanninger her nordp for f r siden, at jeg brt med alle de prinsippene. For kom ikke si at man ikke har pauser p Universitetet ogs. Joda, men til tross for det, s ble det mye hndarbeid under forelesningene. Det kan ha noe med de der foreleserne gjre. Frste dagen fr vi denne beskjeden. "Bare s det er sagt, her bryr vi oss ikke om dere strikker eller ikke, vi underviser og det blir opp til dere hvordan dere tar imot" Ja, det var ikke et direkte sitat, for den der sitter ikke s hardt i kroppen som den i Bergen. Men jeg husker det snn omentrent. Det var damene sine det!!!

S jeg er i grunnen kjempeglad for at jeg tok de videreutdanningene. Ikke det at det gav meg s mange muligheter til jobbe med rus og psykiatri etterp, men jeg fikk laget en mengde hndarbeid. Ja, alle disse rutene ble heklet i et OPPOVERSITTENDE auditorie p Universitetet i Nordland......



........og mye, mye mer. Ja, det skal sies. Utbyttet fra den tiden var fenomenal.

Men man strikker jo ikke p kurs. Det var jeg veldig klar over, da jeg tok de kursturene i denne uken. Nei, der gr grensen. I alle fall ikke i frste time. Og av en eller annen grunn..... ikke i frste pausen heller. Det er det SELVFLGELIG ingen andre p kurset heller som gjr.

Det er et veldig lrerikt kurs. Og det vises mange filmer, sm snutter p f minutter.... DA kan man strikke. Ja, under film, da er det lov. Det er en uskreven regel som jeg god kan skrive ned n. "Det er ikke sttende eller krenkende strikke sammen med andre hvis du og alle andre ser p film" Snn, da var det gjort.

S stikketyet kommer frem, mitt alts, under bordflata SELVFLGELIG.



Jeg har tross alt ikke strikket noe p minst to timer. Men ynene flger filmen enn mer oppmerksom enn tidligere p dagen. Og av en eller annen grunn....fortsetter jeg dette foretaketutover etter filmens slutt ogs. Men det kan alle se, foreleseren ogs, at jeg flger kjempegodt med likevel. KJEMPEGODT. Han merker sikkert INGENTING.

Men det var det visst mange andre som gjr..... For plutselig kan man hre det knitre i strikkeposer, og klirre i fempinner... (fempinner,...rlig talt!!). Og det viser seg at det ikke er helt f som har tatt med seg husmorfaktende p viktig kurs og glemmer helt at vi skal vre fagbevisste arbeidstakere. Ja, ikke skyld p meg!!!

Men nr mange andre kan, da kan da SELVFLGELIG jeg ogs. Jeg har da etRETT-OPP-FLGE- MED- BLIKKog KJEMPEFLINK-PIKE-BLIKK. Jeg blir helt klart ekstra opptatt av vise at jeg flger med, Ja at jeg flger KJEMPEGODT med.

Her demonstrerer jeg hvordan det kan gjres:



Ja, man m se litt uskyldig og tilforlatelig ut ogs. !!

Og det m jo vre helt ideelt for enkursholder det, oppleve S lydhre og lrenemme deltakere. Ja, det skal ikke forundre meg, at flere forelese etter hvert vil kreve at det blir en regel at det strikkes p kurs. At det blir en egen rubrikk p pmeldingsskjemaet; "Bruker strikkety under forelesning", og s m man krysse. Jo flere, jo bedre...

For det kan jo vre at man rett og slett BR strikke nr man er p kurs, - detgir i alle fall et merutbytte... SELVFLGELIG.



#hndarbeid #Strikking #strikk #karrierekvinner.

Nei, n er det p tide med en lovendring innen garnindustrien!!!

  • 20.01.2016 kl. 22:24

Nei, snn her kan vi IKKE ha det. Kan vi vel?

Her sitter jeg godtroende og intetanende i bilen p vei hjem fra jobben. Det er mandag.Jeg tenker p hva vi skal ha til middag, tenker p jobben som var og jeg tenker p det lftet jeg gav meg selv i helgen.Ja, for dalovte jeg meg selv, p tro og re, at fremover skal detkun forbrukes av rester nr det gjelder garn. Det skal ikke investeres i noe nytt fr noen kilo av det som er p lageret mitt, er brukt opp.

Men akkurat nr jeg kommer til den tanken, den med restegarnet, s lyser det varme, gode lyset fra Huldrehjrnet mot meg. Ja, der de har blomster, interir og ....garn,-butikken som jeg m passere hvergang jeg kjrer fra arbeidsplassen min.Plutselig er jobben, hjemmet og egne lovnader glemt, og bilen svinger nesten helt av seg selv inn mot dren. "Hva skal det vre i dag da, Tone", sier stemmen i butikken nr jeg kommer inn. Jeg ser p henne og svarer; "Jeg har ikke peiling...", som sant er.

Det er derfor litt rart at jeg kommer ut med en handlepose med 15 nster Baby Alpaca Silk. Ja, jeg stiller meg helt uforstende til hele hendelsen og tenker at n er tiden inne for enlovendring. Og selv om kroppen sitrer fordi jeg nesten ikke kan vente til ta fatt p dette nye garnet, s begynner et utkast til ny lov ta form.

Men jeg kan da ikke strikke baby- alpakka denne dagen. Jeg har jo lovet meg selv.... og lovnader skal man holde. S jeg finner fram noen rester i alpaca....

Og snn gr det.... Den kvelden...... Jammen fikk jeg ikke brukt opp nesten 50 g....Ja, det synes jo helt UTROLIG godt p lageret da. SRLIG!!

Men det skal innrmmes, at jeg har bret flere poser ut av butikker denne uken, som jeg stiller meg helt uforstende til. Poser med garn. For eksempel, s var det ganske rart at jeg p Rema 1000 fant ut at vi trengte kjttdeig, frukt, brd, plegg, laks, kylling og Mor AAse...... Ja, der og da ble jeg lurt trill rundt til tro at det var akkurat det vi trengte. Det er klart, snn kan man ikke ha det. Her trenges en lovendring.

Og det ble jeg helt overbevist om, da jeg p turen hjem bare mtte ha en aldri s liten tab extra p Joker,.... og kom ut med brus og 2 nster Sportsragg. Hvorfor gjr de dette mot meg? En ny lov er pkrevd.



Jeg blir jo helt forvirret av alt dette garnkjpet, mitt oppi lovnaden til meg selv om restegarn som skal oppbrukes, lenge fr det investeres i noe nytt. Og lovnader til meg selv, ja de skal holdes, ellers blir det brk. Der vet jeg av erfaring.

Derfor var det ikkenoe lurt av mannen min be meg hente noen skytebriller til snnen vr hos en optiker i dag. Jeg hadde kjrt langt og var p tur hjem fra kurs. Og med hodet i vakum etter ha blitt fullpakket av ny lrdom og sliten etter noen travle dager, skulle jeg aldri ha stoppet p den brillebutikken. Nei, for p vei ut, kom jeg p at jeg var jo rett i nrheten av dette.......



Og like etterp kom jeg ut med 6 nster av dette...???? Kan dere forst noe av det? Kid Silk,... hva gjr en med snt?




S n er det virkelig p tide f en lovendring innen feltet. Det m jo alle forst. Dette gr p helsa ls. Og siden det s viselig e bevist at tilgjengelighet ker forbruket innen avhengighet, m man g effektivt og radikalt til verks.

Lov om garnpvirkning for hindre oppblomstring av skadelig forbruk.

1. P bygda er det strengt FORBUDT nyetablere garnutsalg p strekninger mellom arbeidsplasser og husstander. I de tilfeller der garnutsalg allerede er etablert p slike steder, skal disse holde stengt i perioden mellom klokken15 og 16.30, mens det er fare for at lettpvirkelige garnavhengige passerer.

2. Det er FORBUDT forvirre kunder til tro at garn inngr idagliglivetsnaturlige investeringermed blande kolonialvarer og garn i samme butikk.

3. Det er TOTALFORBUD for ektemenn overlate ndvendige ren til strikkekoner, nr dette innebrer at oppdraget befinner seg i nrheten av steder der det reklameres for eller selges garn.

Ja, det er da virkelig p tide med en lovendring. For noen av oss er det kanskje allerede for sent.....

#hjemmelaget #garn #strikk #garnavhengighet.

Men hvorfor gr det s tregt.... , og hva skal det bli?

  • 10.01.2016 kl. 21:21




HVA, S tregt???? Og, si meg; HVA SKAL DET BLI?

Ja, det er jo helt sikkert p sin plass stille slike viktige sprsml n nr det blir tydelig for alle og enhver at jeg bare har strikkaet ftalls omganger pdet rde strikkeriet jeg la opp til for et par dager siden.

Hva det skal bli, er jo ganske s opplagt n, vil jeg tro. Ja, det sa jeg til meg selv ogs."N ser jeg det, det blir jo en genser, hvorfor sa du ikke noe fr?" Tenk holde meg selv for narr p den mten, ja, det passer seg ikke. Det skal n s visst vre en slags fortrolighet mellom jeg og meg, selv om vi noks ofte kan krangle og vre uenige.

Men nr det er sagt, s vet jeg ikke om det bli rundfelling, knepping eller om en eller annen av oss kommer til sette p en hette p toppen, ...ehh... eller ikke..

MEN HVORFOR GR DET S TREGT??????

Kan det ha noe gjre med at det alltid gr litt tregt med meg nr store pinner brukes, tempoet og rytmen forringes betydelig.

JODA, MEN DET M DA VRE NOE MER!!!!

Kan det ha noe gjre med at jeg er i en selvforskyldt sukkerfri diett som gjr at jeg er SVRT REDUSERT og svakelig og nesten ikke kan lfte en finger for bli ferdig. Se bare her s synd det er p meg.



JODA, MEN DET M DA VRE NOE MER!!!!

Kan det ha noe gjre med at jeg ikke strikker etter mnster og bruker mye tid p rekke opp og snakke stygt om meg selv og idiotiske pfunn jeg er helt uenig i?



JODA, MEN DET M DA VRE NOE MER!!!

Ja, hva mer kan det vre...... ?

Kanskje det kan tenkes at jeg vakler ved min trofastheten til mitt strikkety, ...

fordi noe annet tiltrekker min og hele familiens oppmerksomhet?

En julegave i 1500 deler?

BINGO!

Sorry, trofaste strikkehobby. Kaillen trenger puslehjelp. Snakkes!! :)

#strikk

Kan man ha det bedre?.......-Selvflgelig!!!

  • 08.01.2016 kl. 16:25

, for en dag. Det gr mot helg. Eldstejenta kommer hjem fra hybellivet. Jeg og kjresten har frihelg, BEGGE TO. Jeg har mitt helt eget strikkety, som bare skal komme meg selv til gode. JEG ELSKER DET!!

Jeg startet med pinne 8, og dobbel trd Vivaldi. Hva det skal bli, ja, det er jeg virkelig spent p. Har smsnakket litt med meg selv om resultatet, men bde jeg og meg eret stortsprsmlstegn. Fargen er bra, i alle fall. Reneste lebestiftfargen, forslikesom liker snt noe.




Ikke nok med det. Jeg har bakt kake, kake med masse sjokolade i .... kan man ha det bedre?

Ja, den er det mye godt i, blant annet et eksklusivt vaniljesukker, bde i bunn og topp.



Ahhh... roen senker seg og pinnene gr og livet er bare helt storartet!! Ikke sant?

NEI, DET ER DET SLETT IKKE! JEG HAR KRANGLET NOE S DURABELIG MED MEG SELV OG RESULTAT VAR NEDSLENDE!!

Trordere ikke at den mest bisarre av meg,foreslo 60 dager uten sukker!!!! Har dere hrt snn idioti? Jeg som alltid har hevdet klart og hylytt at jeg er fornyd med meg selv akkurat som jeg er, og som ikke vil flge noen idiotiske trender eller vre med p noen slags former for ekstremsport.

HVA SKAL EN EGENTLIG SI TIL SNT TULL?

Men midt i dag 4 uten sukker,erjeg s svakelig at jeg ikkeorker protestere lenger, eller diskutere mer med meg selv. , det er s KJEMPESYNDi meg, s til de grader. DOBBELTSURK:

Men jeg har ikke tid til synes mer synd i meg selv n, derfor overlater jeg den biten til alle dere andre. For jeg m f p meg barbieparykken, ja den jeg brukte her, og dra inn p familiekveld i Bhallen. Der samles kollegaer i hjemmesykepleien til kafesalg... Ja, kaka skal ogs med, og jeg hper da virkelig at jeg har litt krefter igjen til f meg selv til slutte med den der fjotteriet med 60 dager uten sukker, fr hele kaka er gtt med.

Og til alle dere som tror at pappaen i huset likevel fr hyre og venstrevotter, slik han nsket seg, og at jeg hadde vottegarn nederst i posen jeg beskrev i gr. Ja, der fr jeg skuffe dere. Vet dere hva jeg fant i bunnen under alt det mohairgarnet?



HVA? Merkeligere garnbunt har jeg sjeldent sett. Hva skal jeg bruke den til? Ja, akkurat den diskusjonen venter jeg med. Har alt for mye p gang med meg selv n, til at jeg orker den diskusjonen akkurat ikveld. N brer det snart i Bhallen.



Ha en forrykende aften, med kroppen full av sukker.!!! DOBBELTSUKK!!

sugar cubes
Licensed from: giovanna-fotos / yayimages.com


#60dagerutensukker #strikk #hndarbeid

All verdens problemer

  • 03.01.2016 kl. 23:28

Da har jeg vrt p et skytterstevne. Det kan dere vel se? Her er typisk Tone, som har vrt p skytterstevnet.


Nei, FOR GUDS SYLD, jeg dro da ikke slik sammen med min snn Brage Aspirant p det stevnet. Det er detSKJERFET som er greia her. Jeg strikka detder borte... Selvsagt. Rett og vrang, rett og vrang, til to nster bleoppbrukt ogjeg ikke har mere igjen av det luksurise alpakkagarnet jeg ikke vet navnet p. Men jeg brukte pinne 6.

Her er forresten aspiranten...p stevnet. Som skyter p blink p sitt andre stevne, mens mora strikker rett og vrang og flger med p blinkene.


For dem som tror at han hrer p musikk i oppladningen til skyteseansen, s fr dere tro om igjen. Han hrer p INGENTING. Har funnet ut at de reklokkene gir utmerket ro, ogs utenfor banen. Srlig i nrheten av moren. Her i bladet Vesterlen str det mer om Brage og de andre aspirantene og skytterne p stevnet i gr. Men WHAT!!!! ikke et ord om strikkettta som gjorde rett og vrang og rett og vrang mens guttenskytermed skarpt!!!

Men si at jeg laget hele det skjerfet p skytterstevnet i gr, ja, det er overdrevent selvskryt. Resten ordna jeg p et skikkelig festlig hndarbeidstreff som varte og rakk til langt utp natt. Det fine med hndarbeidstreff, er at i tillegg til lage hndarbeid-arbeid, gjrdeltakerne endurabelig innsats i lse all verdens problemer!!! Ja, det skal sies, at jo lengre tid vi satt sammen i strikkemodus, jo klokere ble vi. I lpet av natta hadde vi lst de fleste problemer og konflikter bde p kommunalt og sentralt plan,....og da snakker vi verdensproblemer, alts. STEIKE vi ble bare klokere og klokere ut i de sm timer.

Jeg er overbevist at det er det som er lsningen p kommunepolitiske utfordringer. Sett kommunestyrer og formannskap sammen med strikkepinner og heklekroker, og snart blir de klokeste beslutninger tatt og ledige stillinger besattmed de beste folka. Ja, de m jo ha garn da, det er klart, men det m da de som bestemmer forst. Klokskapen ligger ikke i en pinne, det m substans til...

Og for alle dere som fortvilet tenker; MEN HAR DEN STAKKARS DATRA DI FTT VOTTER DA? S har ho alts det.



Garnet er Karisma og oppskriften finnes i denne boka. Enkel og grei. Med GUUUUD s kjedelig strikke.


Men nskal plutselig eldstedatra ogs ha votter. Det blir alts ikke etter oppskrift. Nei der gr grensa. En oppskrift-ting i lpet av en mned er mer enn nok. N fr ho fri-fantasivotter, om ho vil eller ikke. Jeg m bare komme meg i gang... finne bryteren, for si det snn

#strikking #selbuvotter #skytterstevnet #hndarbeid #hndlaga #strikkaskjerf.

N har jeg lenge ligget p latsiden.

  • 27.11.2015 kl. 20:38

Det har jeg sannelig. S lat har jeg vrt, at det er gtt godt over en uke siden jeg i det hele tatt luktet p blogg.no. Er det mulig? Ja, det m da vre mte p latskap. Har man blogg, s har man blogg. Skjerp deg ToneartTone.

Hva i all verden har jeg funnet p i alle disse laskapdagene?

I dag har jeg foreksempel har jeg vrt med p flyttefot. Nisser, mus og engler har ftt sin egen krok p museumet her i B. N venter de bare p nye hjem. ...





Men hallo. Godt over en uke, ToneartTone, uten et blogglivstegn, uten et eneste innlegg.

Jammen, jammen, jammen, jeg er jo husmor, mamma, fritidsaktivitet-venne-hente-bringe-hentepnytt-sjfr, hobbykokk, husrengjrer, advendtkalenderpakkeinnpakker og sykepleier. Ikke bare latskap det, vel.

Ja, ogs blir det jo et og annet hndarbeid ogs. Som den fillerya...



Ja, ogs den andre fillerya...



... og tre dinglemusene med hvite hjerter....

Ikke har de ftt noe navn, engang. Det har nok noe gjre med den latsia, men ogs fordi disse Grmusene kom s kjapt. Det ble liksom ikke tid til vre oppfinnsom..



Heller ikke de fikk navn. Latskap eller ei. En nisse som ligna noe s voldsomt p dinglemuskonseptet, satt her plutselig. Bare uten strikkalue. Hadde snn rett-opp-heklalue.



Men tror dere han fikk navn?? , neida. Det ble det nok bare tull med, for to dinglemus tok plutselig oppmerksomheten fra alt dette...





Og navnet deres... Nei, ikke spr meg, for de ble ferdig 20 minutter fr de kom p museum... Snakk om heftig livslp de fikk de Dinglemusene.

Mensiden jeg er i det latskapende hjrnet, sitter jeg her godt plassert i sofaen.... og koser meg med noen dekorhjerter....



De kan jo vre fin pynte med. Bde p pakker, greiner og fat.

Tror de skal f vre med p det museumet i morgen.

S til tross for latskap, s har det vrt ei ganske heftig god uke. I morgen blir det liv, p et museum i B, -forhpentligvis.

God helg til alle lesere, spesielt til dere multifunksjonelle mammaer, som har mange forskjellige roller i ei travel tid.

Godt salg til alle flittige, flotte, flinke sjeler som stiller med hjemmelagede produkter rundt om i landet og spesielt til dere p B Museum.

#Dinglemus #Grmus #julemarked #julemesse #hndarbeid #jul #hjemmelaget.

Tone

Mamma, kone, sykepleier og strikkeslave. Her er hverdagen min i garnets floker, -p godt og vondt.

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no