Det kan jeg skylde konduktøren for, TUSEN TAKK!!

• 23.02.2016 kl. 10:26

I går gikk turen med tog fra Moelv til Oslo. Der møtte vi på en kjempehyggelig konduktør. Siden det stod Drammen på det skiltet i togtaket, ble jeg en smule usikker på om det var rett tog vi hadde gått på. Ja, nå er det sånn at jeg har bodd noen år ved Tyrifjorden, så jeg er ikke helt udugelig i geografien her nede. Jeg ble bare en smule bekymret for at toget gikk nord for Tyrifjorden, rundt Mjøndalen til Drammen, og stoppet der. Så når man blir usikker, så henvender man seg jo til konduktører, gjør man ikke? Litt dumt å havne i Drammen når man skal til Oslo.

Så jeg spurte da.... om vi hadde gått på feil tog. Han var så grei, han konduktøren, at han svara meg ikke i det hele tatt. Nei, han var nok litt usikker selv, så han spurte meg; "Hvor er Drammen da?" Jeg ble litt satt ut på grunn av han der superkonduktøren, så jeg sa; "Vet ikke ".... Ja, det er jo dumt å villede en som jobber i bransjen, det skal jeg ikke ha på meg... " Da svarte han, ganske så ordrett: "Ja, det var ikke alle som stod i det faget på skolen", ...og så klippet han i billetten min, -og så klippet han i billetten til datra mi, som var helt svart i blikket. Det var en hjelpsom konduktør det, som kunne fortelle meg hvor elendig jeg var i geografi foran en hel kupe med passasjerer.

Nå var det sånn at jeg hadde tenkt å sove på det toget, ja, hadde rett og slett planlagt å ta middagskvilen min der. Men sånn gikk det ikke. Det kan jeg takke han konduktøren for. Jeg er så glad for at jeg alltid har et strikketøy tilgjengelig, for jeg bare MÅTTE la pinnene gå. Ja, jeg hadde så mye MØKK innabords, som satte FART i meg, at pinnene gikk som noen trommestikker, i en ræserfart, .... i to timer. Så da vi kom frem til Oslo, var hele bolen til den drømmegenseren ferdig, -og det kan jeg takke han hjelpsomme konduktøren for. TUSEN TAKK.

Heldigvis fikk jeg overtalt datra til å hive oss rett i shoppinga, med en gang vi kom til Oslo. Ja, ikke det at ho var så tung å be. Men jeg hadde mine baktanker. Ja, bak i hodet, foregikk det et voldsomt stort vurderingsarbeid. Jeg hadde nemlig glemt å ta med fempinner til ermene. Jeg vet det er dårlig planlegging og utilgivelig for en strikkedame å ikke tenke lengre, men da er det godt at det finnes butikker som selger sånt noe i Oslo også. Og heldigvis kom vi forbi en sånn en, ehhh TILFELDIGVIS, midt i shoppinga. Jeg stakk inn, -skulle bare ha noen pinner.... Ja, for sånne dyrebare lovnader om å ikke kjøpe mer garn før alt det andre er ferdig, sånne lovnader det slenger jeg tidt og ofte rundt meg. Og hver gang er jeg overbevist om at jeg skal klare å holde dem. Desverre ble jeg ferska med bildebevis denne gangen.

Men da jeg ble gjort oppmerksom på at jeg ikke så pinner, men på garn, av en vennligsinnet datter, så rettet jeg opp fadesen med en gang og kjøpte det som trengtes.

Og på et hotellrom sent i går kveld, begynte ermen å ta form. Men det gikk betydelig tregere enn på det toget. Det kan jo være at jeg var noe trett fordi jeg hadde skippa den middagskvilen.

Det var synd i grunnen, at vi ikke tok med han hjelpsomme konduktøren hit på hotellrommet, sånn at det kunne bli litt fart på den strikkinga mi igjen. Fort gjort da, at erma hadde vært ferdig nå på morgenen. Ja, og så kunne jeg fått takka ham, at han gira meg sånn opp til all den strikkinga på toget. TUSEN TAKK

#konduktører #strikking #strikkegenser #garn #strikkepinner

15 Kommentarer

Mariann Sæther Tokle

23.02.2016 kl. 10:54
Om ikke annet, så fikk du jo en historie vi andre kunne få ledd litt av, og det er jo verdifullt, men for en tosk han var. Jeg skjønner godt at strikkepinnene gikk fort jeg :D

25.02.2016 kl. 10:02
Mariann Sæther Tokle: Ja, ikke så dumt at det ikke er godt for noe. :)

tepausen.blogg.no

23.02.2016 kl. 11:25
Det gikk jo bera til slutt da men det var en ufin konduktør. Jeg som skulle til kongsberg da og kommer langt derfra. Kjøpte billett på gardermoen, sa at jeg skulle til kongsberg. Så kom toget og jeg viste frem billetten og konduktøren sa at jeg satt på feil tog og måtte skifte til xx tog i Oslo. Da jeg gikk av toget som det stod der jeg skulle på for å skifte til et annet tog, syntes jeg at det var merkelig. Men jeg er jo ikke østlending heller, bare gift med en. Men i Oslo så viste jeg konduktøren en gang til billetten og sa at jeg skulle til Kongsberg og han gjentog at jeg skulle på tog xx. Så gikk jeg på tog xx og hadde en liten uro i magen. Viste konduktøren på toget billetten og spurte om jeg var på rett tog og sa at jeg skulle til Kongsberg. Han sa at jeg var på rett tog. Da jeg hadde sittet vel og lenge spurte jeg damen som satt ved siden av meg om vi ikke snart var fremme i Kongsberg. Dette toget går ikke til Kongsberg sa damen det går til xx, men jeg skulle jo ikke dit. Vi så på billetten og der stod det ikke noe som lignet kongsberge en gang. Da jeg bestilte billetten i luken på gardermoen, hos NSB, sa jeg tydelig og høyt Kongsberg for jeg er nøyen på sånt. Men jeg sjekket ikke hva som stod på billetten da jeg fikk den. Der stod det nemlig xx. Jeg hadde lite kjennskap til stedet xx og aner ikke hvorfor hun som satt i skranken trodde jeg ville dit når jeg sa Kongsberg. Vel, jeg fikk tak i konduktøren og forklarte det hele men han kunne ikke hjelpe. Gikk av neste stasjon og tok toget til yy og derfra til Kongsberg. Så kom jeg for seint og gikk glipp av noe jeg hadde betalt for men pytt pytt jeg var til slutt i Kongsberg. Sendte brev til NSB, det varte og rakk så fikk jeg tilbake penger jeg hadde lagt ut for mye. Jeg håper indelig at damen i skranken ikke har problemer med syn eller hørsel, da er det ikke godt å vite hvor personene havner dersom de ikke sjekker billetten med en gang.

Merkelig at ingen av konduktørene hørte på meg når jeg spurte om toget gikk til Kongsberg når jeg sa at det var dit jeg skulle. Når de så på billetten så stod det xx men ingen kommenterte at det ikke samsvarte!

Liker å kjøre tog jeg <3

25.02.2016 kl. 10:05
tepausen.blogg.no: Hehe. Det var litt av en bomtur. :) Så ergerlig. Det er merkelig med de der konduktørene som ikke hører på og svarer på det en spør om... :D Jeg var forresten hos min søster i går i Mjøndalen, da tok vi Kongsbergtoget. Men vi ordna alt på sånn billettmaskin uten menneskelig innblanding, og da gikk det bare godt. :D :D Tror det er tingen.

fruensvilje

23.02.2016 kl. 13:05
E det mulig,jeg beundrer deg att du ikke fyrte av høgt og tydelig hi hi,men du er nok som meg du,en kan bli så til di grader satt ut att en misser talens bruk ))

Men du fikk no ferdige en halve genser da,det var slettes ikke verst )) håper dere får et utrolig koseligt opphold på tur )) og hvem hvet kanskje en garnforetning til svinser forbi )

25.02.2016 kl. 10:07
fruensvilje: Kanskje en garnforretning ja,.... Jeg er blitt ganske sindig av meg med årene, ho datra mi var utrolig mer opp-stemt... :D :D

Oldemorbloggen

23.02.2016 kl. 13:45
Er det så vanskeleg med tog, då er eg glad me ikkje har slikt her på denne øya. Ein kan få gnagsår innvendig av slike uhøflege, ufine og idiotiske konduktørar. Eg syns det var godt gjort at du ikkje tok tak i han og forklarte korleis servicepersonar skulle oppføre seg.

25.02.2016 kl. 10:08
Oldemorbloggen: Hehe, ja, det kan du si. Han var en mester i latterliggjøring, -og jeg vet jo at det kan jeg også være, så jeg bare beundra talentet hans og strikka ivei.... :D :D

karidansen

23.02.2016 kl. 21:24
Synes konduktører jevnt over har blitt hyggeligere enn i Gamle dager, men fortsatt finnes det noen arrogante , utrivelige eksemplarer....Det virker som om dere traff på et sånt et! Søstra mi og jeg skulle til Drammen på en konsert for noen år siden....Så gikk det ikke likere til enn at Søstrene Sisters skravlet seg bort og glemte å komme seg av toget. Vi havnet i Holmestrand. Vi kom oss med et tog som gikk tilbake en halv time senere, og vi rakk konserten med et nødrop........

25.02.2016 kl. 10:09
karidansen: Hehe, sånt kan skje. Godt dere rakk konserten. :)

Espolin.net

24.02.2016 kl. 15:59
Hei, vi er en nyoppstartet side som lager headere og redigerer bilder gratis, stikk innom www.espolin.net :D

maiken

24.02.2016 kl. 23:26
Hadde du ikke klar en strikkepinne så du kunne stikke han litt med....:)

25.02.2016 kl. 10:10
maiken: Haha, tenkte ikke på det. Takk for tips. Får ha det til gode til neste gang. :)

Ramona2010

28.02.2016 kl. 16:21
Uff for en konduktør. Det er grusomt! Men jammen fikk du gjort mye da ;) Så noe godt kom det jo ut av det ja.

01.03.2016 kl. 20:19
Ramona2010: Han var i alle fall ikke særlig høflig han karen der, nei. :)

Tone

Mamma, kone, sykepleier og strikkeslave. Her er hverdagen min i garnets floker, -på godt og vondt.