Jeg strikker jo bare en kuvse.

  • 14.02.2016 kl. 17:36

Den er forholdsvis grei, det at jeg strikker en kuvse.

Infant incubator
Licensed from: AlexanderMorozov / yayimages.com

Nei, den ser ikke akkurat snn ut. Men jeg strikker en kuvse. De fleste skjnner det. Selv om jeg selv hadde litt vondt for forst.

Jeg har ftt s mange gode rd for lse det garnproblemet mitt. Ja, ikke snne rd om hva jeg skal gjre for bli kurert garnahengigheten, men hvordan jeg skal bli kvitt problemet med at det flyter over av garn her.

Flere foreslo at jeg skulle strikke luer til for tidlig fdte barn. Og det kunne jeg jo godt ha gjort. Hadde det ikke vrt for at jeg observerer at mange gjr det, og jeg var litt bekymret for at det ble produsert flere luer, enn det fantes sm hoder som trengte dem. Men det kan godt hende at jeg tar feil der ogs.

Men s oppdaget jeg at det var noen som hadde strikket en kuvse til Tanzania.... Da slodet meg, det har jeg lyst til, -har ikke sett mange strikka-kuvser, og det hres kjempekult ut.

Ja, selv om jeg i perioder har litt tungt for det, s forstr jeg ogs at det er vanskelig strikke snne firkantige babyhus i glass. Men jeg tenkte nok at en slagsgarnhus var det sikkert snakk om.

Etter litt leiting, fant jeg endelig denne linken. Og jeg kjente atdet kilte i omsorgsgenet, -dette ville jeg virkelig gjre. Strikke for livet, og jeg ville strikke enkuvse. Det er det visst veldig mange fr meg som allerede har gjort, iflge denne siden.

Menjeg leter og leter etter den oppskrifta og bilder av de der strikkakuvsene. Ja, jeg har som sagt forsttt at jeg ikke kan strikke et lite glasshus, men en strikkekuvse, ja, det m vel vre et snt hus av garn.

Jeg har vrt p en nyfdtavdeling. Ja, i noen mneder forover 20r siden var jeg i praksis p en spesialavdeling for nyfdte syke og for tidlig fdte. I den tiden lagdevi nyfdtreir. Vi pakket rundt de sm, snn at de skulle kjenne seg trygge og komfortable, -som om de l i et reir. Jeg tenkte at disse kuvsene, sikkert var snn reiraktig. Men det er tross alt ganske s mange r siden, s jeg hadde p flelsen at det er ikke det som gjelder n i mer moderne tid.

MEN TROR DERE JEG FINNER NOE?? Nei, det er fryktelig mye snakk om kuvser og jeg laster ned en link med oppskrifter. .. ogdet jegfinner jeg p denne filen, ja, siden det er en gratisfil, drister jeg meg til gjengi det her.

Ja, det str vitterlig at jeg kan strikke en kuvse, og hvor mye garn som skal til, men hva tror du jeg finner etter det? Oppskrifter p teppe og genser og lue og sokker..... Det var da voldsomt s drlig jeg er til finne kuvseoppskrifter p dette nettet, s jeg gir opp og legger ut en aldri s liten kommentar p ei velkjent strikkeside p facebook. Ja, der la jeg egget, VIRKELIG, der dreit jeg meg litt ut ja..

Og det er spass flaut at jeg har bestemt meg for holde helt tett om det. JEG SKAL IKKE FORTELLE DET TIL EI SJEL, -ingen. For det er joDETTEsom er kuvsa!!! Da jeg forstod at teppet, genseren, lua og sokkene, til sammen er KUVSEN, s tenkte jeg DET ER JO GENIALT, alt dette til sammen holder babyen varm og komfortabel, som ei kuvse.Men det skal visst ikke vre s lett forst for en middelaldrene sykepleier som pakket tepper rundt nyfdte for over 20 r siden. S akkurat det, ja, det m jeg jo bare holde tett om.

Men jeg setter i gang, i 100 % babymerinoull, for kuvse skal det bli. Og jeg begynner med teppet.

Og gjett om det har vrt en effektivt lsning p garnproblemet mitt. Ja, det m jeg si. S effektivt var det p restegarnlageret, at jeg ble ndt til oppske en garnbutikk for skaffe litt mer. Litt mer Baby merino ull m til nr man skal strikke en hel kuvse.

#Strikkforlivet. #Prematurstrikk #garnlager #restegarn #strikk #babystrikk

10 Kommentarer

Mia - Alt annet enn A4

14.02.2016 kl. 17:52
S artig lage noe litt annerledes som kan varme noen sm hjerter, og to store (aka foreldrene). Et annet tips er facebook siden Kjrlighet og varme p veien som strikker, hekler og syr luer til skallete hoder. Ekstra stas at hun som startet siden (som n er et landsdekkende prosjekt) er ei knall grei dame fra Troms! Uansett sak, s varmer det for de som trenger <3 Tenk at vi er beriket i dette landet med s mange gode sjeler!

Tone

15.02.2016 kl. 07:58
Mia: Hei, er det enn behov for voksenluer? Jeg har s vanskelig for forst at det ikke er luer mer enn nok. Tror jeg m Google det prosjektet du snakker om og som ble startet av ho i Troms, for jeg har jo mye garn som er alpaca silk og det kan ikke brukes til premature babyer, det skal liksom vre 100 % ull.

tepausen.blogg.no

14.02.2016 kl. 18:48
S snill du er som strikker kuvse til babyer <3

nsker deg en fin kveld

Tone

15.02.2016 kl. 07:55
tepausen.blogg.no: Takk. Men vi er nok ganske mange som strikker kuvser :)

fruensvilje

14.02.2016 kl. 20:34
det blir en eller flere gode varme kuvser ja gi gi,skikkelig varme og goe,men att du mtte kjpe mer garn ) hadde du ikke flere nster tynn ullgarn ? fint blir det no lell ))

Tone

15.02.2016 kl. 07:55
fruensvilje: Hehe, ikke akkurat det ble, hadde jeg mer av. Og s m det jo vre 100 % ull ...

karidansen

14.02.2016 kl. 21:25
Strikkekuvse er nok ikke s dumt! I Gamle dager s var det nok flere for tidlig fdte som overlevde i en foret eske som ble satt i nrheten av en ovn. En gang hadde jeg en kanin som spiste opp all ulla hun hadde bygd rede av. Hvorfor vet jeg ikke, men kaninungene dde en etter en. Da fikk jeg litt saueull av min bestemor. Jeg lagde et rede til de fire siste kaninungene av den ulla. De klarte seg, for moren ga dem melk og hun lot saueulla vre!

Tone

15.02.2016 kl. 07:54
karidansen: Fr bare hpe at den kommer til nytte. :)

Mia - Alt annet enn A4

15.02.2016 kl. 10:30
Det er alltid behov Tone :) Varier litt etter rstiden. Til vr og sommeren lages det som regel litt tynnere luer. Damene er s dyktig, mange designer egne mnster ol. Ligger en del gratis oppskrifter p facebook siden deres Kjrlighet og varme p veien. En av favorittene m nesten vre No Hair Day! :P

tepausen.blogg.no

15.02.2016 kl. 12:08
S flott da :-)

Skriv en ny kommentar

Tone

Mamma, kone, sykepleier og strikkeslave. Her er hverdagen min i garnets floker, -p godt og vondt.

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no