Jeg strikker jo bare en kuvøse.

  • 14.02.2016 kl. 17:36

Den er forholdsvis grei, det at jeg strikker en kuvøse.

Infant incubator
Licensed from: AlexanderMorozov / yayimages.com

Nei, den ser ikke akkurat sånn ut. Men jeg strikker en kuvøse. De fleste skjønner det. Selv om jeg selv hadde litt vondt for å forstå.

Jeg har fått så mange gode råd for å løse det garnproblemet mitt. Ja, ikke sånne råd om hva jeg skal gjøre for å bli kurert garnahengigheten, men hvordan jeg skal bli kvitt problemet med at det flyter over av garn her.

Flere foreslo at jeg skulle strikke luer til for tidlig fødte barn. Og det kunne jeg jo godt ha gjort. Hadde det ikke vært for at jeg observerer at mange gjør det, og jeg var litt bekymret for at det ble produsert flere luer, enn det fantes små hoder som trengte dem. Men det kan godt hende at jeg tar feil der også.

Men så oppdaget jeg at det var noen som hadde strikket en kuvøse til Tanzania.... Da slo det meg, det har jeg lyst til, -har ikke sett mange strikka-kuvøser, og det høres kjempekult ut.

Ja, selv om jeg i perioder har litt tungt for det, så forstår jeg også at det er vanskelig å strikke sånne firkantige  babyhus i glass. Men jeg tenkte nok at en slags garnhus var det sikkert snakk om.

Etter litt leiting, fant jeg endelig denne linken. Og jeg kjente at det kilte i omsorgsgenet, -dette ville jeg virkelig gjøre. Strikke for livet, og jeg ville strikke en kuvøse. Det er det visst veldig mange før meg som allerede har gjort, ifølge denne siden.

Men jeg leter og leter etter den oppskrifta og bilder av de der strikkakuvøsene. Ja, jeg har som sagt forstått at jeg ikke kan strikke et lite glasshus, men en strikkekuvøse, ja, det må vel være et sånt hus av garn.

Jeg har vært på en nyfødtavdeling. Ja, i noen måneder for over 20 år siden var jeg i praksis på en spesialavdeling for nyfødte syke og for tidlig fødte. I den tiden lagde vi nyfødtreir. Vi pakket rundt de små, sånn at de skulle kjenne seg trygge og komfortable, -som om de lå i et reir. Jeg tenkte at disse kuvøsene, sikkert var sånn reiraktig. Men det er tross alt ganske så mange år siden, så jeg hadde på følelsen at det er ikke det som gjelder nå i mer moderne tid.

MEN TROR DERE JEG FINNER NOE?? Nei, det er fryktelig mye snakk om kuvøser og jeg laster ned en link med oppskrifter. .. og det jeg finner jeg på denne filen, ja, siden det er en gratisfil, drister jeg meg til å gjengi det her.

Ja, det  står vitterlig at jeg kan strikke en kuvøse, og  hvor mye garn som skal til, men hva tror du jeg finner etter det? Oppskrifter på teppe og genser og lue og sokker..... Det var da voldsomt så dårlig jeg er til å finne kuvøseoppskrifter på dette nettet, så jeg gir opp og legger ut en aldri så liten kommentar på ei velkjent strikkeside på facebook. Ja, der la jeg egget, VIRKELIG, der dreit jeg meg litt ut ja..

Og det er såpass flaut at jeg har bestemt meg for å holde helt tett om det. JEG SKAL IKKE FORTELLE DET TIL EI SJEL, -ingen. For det er jo DETTE som er kuvøsa!!! Da jeg forstod at teppet, genseren, lua og sokkene, til sammen er KUVØSEN, så tenkte jeg DET ER JO GENIALT, alt dette til sammen holder babyen varm og komfortabel, som ei kuvøse. Men det skal visst ikke være så lett å forstå for en middelaldrene sykepleier som pakket tepper rundt nyfødte for over 20 år siden. Så akkurat det, ja, det må jeg jo bare holde tett om.

Men jeg setter i gang, i 100 % babymerinoull, for kuvøse skal det bli. Og jeg begynner med teppet.

Og gjett om det har vært en effektivt løsning på garnproblemet mitt. Ja, det må jeg si. Så effektivt var det på restegarnlageret, at jeg ble nødt til å oppsøke en garnbutikk for å skaffe litt mer. Litt mer Baby merino ull må til når man skal strikke en hel kuvøse.

#Strikkforlivet. #Prematurstrikk #garnlager #restegarn #strikk #babystrikk  

10 Kommentarer

Mia - Alt annet enn A4

14.02.2016 kl. 17:52
Så artig å lage noe litt annerledes som kan varme noen små hjerter, og to store (aka foreldrene). Et annet tips er facebook siden Kjærlighet og varme på veien som strikker, hekler og syr luer til skallete hoder. Ekstra stas at hun som startet siden (som nå er et landsdekkende prosjekt) er ei knall grei dame fra Tromsø! Uansett sak, så varmer det for de som trenger <3 Tenk at vi er beriket i dette landet med så mange gode sjeler!

Tone

15.02.2016 kl. 07:58
Mia: Hei, er det ennå behov for voksenluer? Jeg har så vanskelig for å forstå at det ikke er luer mer enn nok. Tror jeg må Google det prosjektet du snakker om og som ble startet av ho i Tromsø, for jeg har jo mye garn som er alpaca silk og det kan ikke brukes til premature babyer, det skal liksom være 100 % ull.

tepausen.blogg.no

14.02.2016 kl. 18:48
Så snill du er som strikker kuvøse til babyer <3

Ønsker deg en fin kveld

Tone

15.02.2016 kl. 07:55
tepausen.blogg.no: Takk. Men vi er nok ganske mange som strikker kuvøser :)

fruensvilje

14.02.2016 kl. 20:34
det blir en eller flere gode varme kuvøser ja gi gi,skikkelig varme og goe,men att du måtte kjøpe mer garn ) hadde du ikke flere nøster tynn ullgarn ? fint blir det no lell ))

Tone

15.02.2016 kl. 07:55
fruensvilje: Hehe, ikke akkurat det blåe, hadde jeg mer av. Og så må det jo være 100 % ull ...

karidansen

14.02.2016 kl. 21:25
Strikkekuvøse er nok ikke så dumt! I Gamle dager så var det nok flere for tidlig fødte som overlevde i en foret eske som ble satt i nærheten av en ovn. En gang hadde jeg en kanin som spiste opp all ulla hun hadde bygd rede av. Hvorfor vet jeg ikke, men kaninungene døde en etter en. Da fikk jeg litt saueull av min bestemor. Jeg lagde et rede til de fire siste kaninungene av den ulla. De klarte seg, for moren ga dem melk og hun lot saueulla være!

Tone

15.02.2016 kl. 07:54
karidansen: Får bare håpe at den kommer til nytte. :)

Mia - Alt annet enn A4

15.02.2016 kl. 10:30
Det er alltid behov Tone :) Varier litt etter årstiden. Til vår og sommeren lages det som regel litt tynnere luer. Damene er så dyktig, mange designer egne mønster ol. Ligger en del gratis oppskrifter på facebook siden deres Kjærlighet og varme på veien. En av favorittene må nesten være No Hair Day! :P

tepausen.blogg.no

15.02.2016 kl. 12:08
Så flott da :-)

Skriv en ny kommentar

Tone

Mamma, kone, sykepleier og strikkeslave. Her er hverdagen min i garnets floker, -på godt og vondt.

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no